Op de valreep, aflevering 2 van de rubriek “Vragenvuurtje” (met dank aan collega edublogger Joël de Bruijn voor de mooie inkopper). Dit is eigenlijk de tweede poging, na ik de hele vrijdagmiddag had lopen ploeteren op een mooie blogpost en toen een mooie beginnersfout maakte door de tekst niet te bewaren. Maar goed, ieder nadeel heeft zijn voordeel, ik vond toch dat ik iets te veel woorden nodig had om de vraag van de week te beantwoorden.
De vraag
Na de eerste post over bestanden delen via MySite en RSS kreeg ik van Wilma en Thomas reacties. Samengevat stelden zij beide de vraag: “Waarom heb je het niet over BlackBoard?”.
Het antwoord
Ik heb een kort en een lang antwoord. Het korte antwoord is om dat de vorige vragensteller, Ino, specifiek aangaf in zijn vraag BlackBoard niet te gebruiken! Ja, we kunnen tegenwoordig kiezen welke electronische leeromgevingen we gebruiken om ons onderwijs te ondersteunen. Het is dus interessant om aan Ino te vragen waarom hij BlackBoard niet gebruikt.
Het lange antwoord is waarom zou je BlackBoard gebruiken om alleen bestanden te delen? Bestanden delen met studenten via BlackBoard is voor mij hetzelfde als boodschappen doen met een Ferrari. Daar is die auto niet voor gemaakt! Dat vraagt misschien om een toelichting.
Kiezen
INHolland biedt dus meerdere elektronische leeromgevingen aan waarmee je (afstands-)onderwijs kunt aanbieden en ondersteunen. BlackBoard is de traditionele en onder docenten meest bekende omgeving binnen onze opleidingen. Sinds een paar jaar is daar de SharePoint-omgeving van Microsoft bijgekomen. SharePoint? Lees INsite, teamsites, MySite en Digitale Klas. De omgeving die het mogelijk maakt om op het web kennis te creëren en te delen, afgestemd op de wensen en karakteristieken van gebruikers (docenten, studenten, projectteams, etc.). Ook het digitale portfolio van WinVision is gebaseerd op SharePoint-technologie. Dan hebben we ook nog de leeromgevingen buiten de ‘muren van INHolland’. Google, Hyves, MySpace, Facebook, Ning, etc. Allemaal omgevingen die het mogelijk maken om formeel of informeel informatie met elkaar te delen, kennis te ontwikkelen en met elkaar te communiceren.
BlackBoard
Even terug naar BlackBoard. Natuurlijk is BlackBoard prima geschikt om bestanden te delen met studenten. Maar BlackBoard gebruik je niet alleen om bestanden te publiceren. BlackBoard is gemaakt om afstandsonderwijs (of combinatie van afstandsonderwijs en fysieke contactmomenten) te ondersteunen. Bestanden delen is daar een belangrijk onderdeel van, maar we hebben het ook over zaken als samenwerken, samen leren en evaluatie. BlackBoard biedt een enorme set aan tools, maar deze worden minimaal ingezet. We hebben een Ferrari, maar in plaats dat we daar met een gangetje van 180 km/u over de Duitse autobahn mee rijden, ronken we naar de plaatselijke Albert Heyn voor de laatste Bonus-artikelen. Iedere autoliefhebber die je dan ziet rijden weet het: ziet er mooi uit, maar je hebt blijkbaar geen verstand van auto’s.
Dus in de tijd dat het mij kost om een BlackBoard-coördinator een course voor mij te laten aanmaken, waar ik vervolgens op een onhandige manier de studenten aan moet koppelen, vervolgens de course ga inrichten en de bestanden er op plaats, ben ik via mijn MySite al 100x klaar. Document plaatsen op je MySite (of rechtstreeks van je computer op je MySite bewaren) en een linkje mailen naar je studenten en klaar! Twee minuten werk.
Onderwijs
Op basis waarvan kies je dan je elektronische leeromgeving? Om een heel lang verhaal kort te maken: onderwijs. Wij bieden in onze opleidingen een combinatie aan van docentgestuurd-, adaptief- en competentiegericht onderwijs (de student centraal). Dat beïnvloedt de instructie-, interactie en samenwerkingsvormen die aangeboden worden. De wijze waarop je als docent deze vormen (deels) wil aanbieden via digitale weg beïnvloedt de keuze van de leeromgeving. Andere factoren die bij mij de keuze beïnvloeden is de hoeveelheid energie die het mij kost om dergelijke omgevingen in te richten en beschik ik over de juiste vaardigheden. Is het de investering waard?
BlackBoard gebruik ik als ik mijn colleges wil ondersteunen met inhoud en werkvormen die door studenten, individueel of in groepjes, plaats- en tijdsonafhankelijk uitgevoerd kunnen worden. De leeromgeving geeft een toegevoegde waarde en ondersteunt/versterkt het leerproces van de student. Wat ik ook prettig vind aan BlackBoard is de structuur die ik studenten kan aanbieden. De volgorde van bronnen, documenten en leeractiviteiten die aan geef stellen mij in staat om de student strak te begeleiden. Dat vind ik ook gelijk het nadeel van BlackBoard. Het is mij iets te veel gericht op docentgestuurd onderwijs. Ik richt de course in, ik bepaal wat de studenten doen.
Door het goed inzetten van de tools binnen BlackBoard ben ik in staat om adaptief onderwijs aan te bieden, waarmee ik rekening kan houden met verschillende leerstijlen van studenten. Dat vind ik al een hele klus, maar de moeite zeker waard. Competentiegericht onderwijs ondersteunen binnen onze versie van BlackBoard, waar de student centraal staat, vind ik echter niet te doen. Als ik cgo en/of online samenwerkend leren met een digitale leeromgeving wil ondersteunen dan loop ik in BlackBoard al snel tegen de grenzen aan. Studenten hebben te weinig rechten binnen BlackBoard om naar eigen inzicht de leeromgeving in te richten zodat het hun leertaak op een waardevolle manier ondersteund. Het kan wel, maar vraagt een dermate organisatie en vaardigheid binnen BlackBoard, dat je die energie maar beter gelijk kunt steken in een omgeving als de Digitale Klas of MySite.
Marten en ik gebruiken bijvoorbeeld een Digitale Klas voor de training eLearning. Studenten kunnen binnen deze omgeving samenwerken en leren. Ze zijn gekoppeld aan subsites waarbinnen ze geheel vrij zijn om de leeromgeving in te richten zoals ze dat zelf willen. Dus willen studenten samenwerken via een wiki? Dat kan. Juist geen wiki, maar een gestructureerd forum? Ook goed? Maken de studenten groepjes? Dan maken ze subsites aan voor iedere werkgroep. Hoewel SharePoint een pittige omgeving is om mee te leren werken, eenmaal in de vingers stelt het de studenten en docenten in staat om effectief met elkaar samen te werken en te leren. Ik vind SharePoint de leeromgeving binnen INHolland die het beste aansluit bij de onderwijsvisie van INHolland.
Afsluiting
In de praktijk maak ik gebruik van alle drie de mogelijkheden: BlackBoard, MySite en de Digitale Klas. Soms zelfs een combinatie. Ik neig zelf de laatste weken meer met het werken met MySites. Om de simpele reden dat het mij de minste energie kost, ik er geen tussenpersoon voor nodig heb om het in te richten en omdat het goed past bij mijn visie op onderwijs en hoe ik denk over online delen en creëren van kennis. Voor concrete specifieke onderwijsprojecten waar samenwerken en samen leren centraal staat kies ik voor de Digitale Klas. Voor een theoretisch ingesteld college zoek ik wat meer de structuur van BlackBoard op.
1. Visie op leren
2. Type instructie-, interactie en samenwerkingsvormen: het beste leerresultaat
3. Kennis van mogelijkheden leeromgevingen
4. Effectieve organisatie
Dat bepaalt mijn keuze.
U krijgt weer een uitdaging van mij mee. Als u deze of volgende periode weer van een BlackBoard course gebruik maakt, maak dan eens gebruik van een discussieforum om interactie en samenwerken/samen leren op BlackBoard te bevorderen. Evalueer dit vervolgens met uw studenten. U zult ervaren hoe krachtig deze tool kan werken.
Volgende vraag graag!
(NB. Binnen INHolland wordt gebruik gemaakt van een wat oudere versie van BlackBoard. Versie 8.0 staat op een testserver te draaien. In januari is versie 9.0 op de markt verschenen. Ik heb mij nog niet verdiept in de mogelijkheden van deze versies)
Heb vorig jaar een stukje geschreven over Blackboard als Olympisch Zwembad, zelfde idee als jouw vergelijking met een Ferrari. Je moet wel kunnen zwemmen en zwemles krijgen om toptijden te halen.
Oeps link vergeten,
http://karinwinters.wordpress.com/2008/03/09/ons-elo-is-een-olympisch-zwembad-waar-blijven-de-toptijden/
Hoi Karin,
Dat is precies waar het om gaat! En je hebt er veel minder woorden voor nodig. :) Ik zal je link ook opnemen in mijn INHolland blog!
Op ROC Tilburg hebben we gepoogd de zogenaamde “platforms” te gebruiken voor student-omgevingen. Elke student krijgt standaard een eigen omgeving, inclusief toegang tot zijn configuratiescherm. Daar hebben we qua rechten en toegang wel wat trucs voor moeten uithalen. En je blijft een beetje het gevoel houden dat ze liever zelf hun PLE kiezen.
Oud postje van mezelf hierover op http://www.blogisch.nl/?p=40
We hebben ook de gasttoegang op de portal open gezet, zodat onderdelen van een omgeving zonder inlog bereikbaar zijn.