Ik ben vanmiddag naar Roermond afgereisd waar morgen en dinsdag het VELON congres voor lerarenopleiders wordt georganiseerd. Het thema van het congres is cross-overs in werk en opleiding van leraren. Ik kom om te leren en collega’s te ontmoeten. Daarnaast hoop ik dat we aandacht kunnen vragen voor de VELON themagroep ICT en de lerarenopleider, waar ik samen met Gerard Dummer (HU) en Jan van der Meij (Universiteit Twente) actief in ben. Dit studiejaar zijn wij bezig om een andere invulling te geven aan deze themagroep en streven we naar een platform dat gericht is op het samenbrengen van VELON leden die een speciale interesse hebben in ICT voor leren en lesgeven en zich bezighouden met de inzet van ICT om het opleiden van leraren te ondersteunen en te versterken.
De themagroep ICT en de lerarenopleider van het VELON heeft de afgelopen jaren gewerkt met een kleine vaste groep enthousiaste lerarenopleiders. De themagroep opereerde autonoom op basis van een door de groepsleden vastgestelde (onderzoeks-)agenda. Zo heeft de themagroep de afgelopen jaren een ICT-competentieprofiel voor de lerarenopleider ontwikkeld om de beroepsstandaard voor lerarenopleiders te verrijken, en daarin het aspect van de lerarenopleider als rolmodel verkent.
Het doel van de themagroep is het samenbrengen van VELON leden die een speciale interesse hebben in ICT voor leren en lesgeven en zich bezighouden met de inzet van ICT om het opleiden van leraren te ondersteunen en te versterken. De themagroep organiseert hiervoor activiteiten in het kader van professionele ontwikkeling.
Om de komende jaren aan deze doelstelling te voldoen is de themagroep van mening dat een andere organisatie van de themagroep nodig is. De themagroep wil graag de transitie maken naar een toegankelijk platform voor en met leraren- en schoolopleiders die speciale interesse hebben in ICT voor leren en lesgeven en zich bezighouden met de inzet van ICT om het opleiden van leraren te ondersteunen en te versterken.
Het idee is dat binnen dit platform zich een leer-, feedback- en onderzoekscultuur kan ontwikkelen waarin lerarenopleiders, schoolopleiders, onderzoekers en specialisten met elkaar in gesprek zijn over het effectief opleiden van leraren die didactisch ICT-bekwaam zijn. Deze dialoog kan gericht zijn op (1) de professionele ontwikkeling van betrokkenen, en (2) het samenwerken aan en onderzoeken van de verbetering van de kwaliteit van het opleiden van leraren. Leren in professionele netwerken, leren in en door verbinding.
We streven naar een platform waarin we van en met elkaar leren. Dit kan op verschillende niveaus. Het platform biedt allereerst de mogelijkheid om elkaar te informeren. Van daaruit kan samenwerking ontstaan waarin leden elkaars situaties vergelijken: waar sta jij, waar sta ik, waar kunnen we elkaar helpen? Hieruit kunnen (onderzoeksmatige-) samenwerkingen ontstaan waarbij ideeën aan elkaar worden doorgegeven om er vervolgens op te reflecteren. Wat werkt waar, wanneer en waarom?
Helaas hebben wij op het congres geen sessie tot onze beschikking om hier met collega’s van gedachten over te wisselen. We zullen toch proberen om aandacht te vragen door het organiseren van informele (lunch-)sessie op maandag of dinsdag. Als geïnteresseerde VELON-leden dit bericht lezen en in meer of mindere mate betrokken willen zijn bij dit initiatief, laat het ons weten!
Bovenstaande tekst is geschreven door Gerard Dummer, Jan van der Meij en ondergetekende. Hieronder de presentatie die wij gebruikten om de plannen te introduceren op de studiedag van het VELON op 10 november 2017.
Hoi Jeroen, ik ben de komende 2 dagen op het VELON congres. Ik haak graag aan bij een lunch. ICT en onderwijs heeft al lang mijn aandacht ;-) Vanuit mijn nieuwe rol als schoolcoördinator van MBO Opleidingsschool ‘s-Hertogenbosch krijgt dit een nieuwe dimensie.
Ha Patrick, fijn om te horen! We spreken elkaar!