Tedx Talk Diana Laufenberg: leren van je fouten

Ik hoor graag uw reactie!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Ik probeer in mijn eigen lessen leerlingen ook meer aan de gang te zetten met het zelf formuleren van antwoorden op de historische vragen waar ze mee te maken krijgen. En ik herken die terughoudendheid om de controle los te laten en leerlingen zelf te laten nadenken. Je denkt dan: als ik het ze niet allemaal voorkauw, dan begrijpen ze het toch niet. Terwijl het tegengestelde waar is: als ze het niet zelf doen, leren ze alleen heel oppervlakkig. Dus mijn voorgenomen motto voor 2011 is: take-it-away en of het historisch allemaal waterdicht in die hoofdjes komt, daar werken we nog wel aan. En zo niet, dan embrace ik de failure :)

  2. Dank voor je mooie reactie!

    Ik denk dat het altijd om de balans gaat tussen sturen en loslaten. Door actief met de stof bezig te zijn, is er eerder sprake van deep learning. Daar hoort het maken van fouten bij, maar daar hoort ook een docent bij die ze evt. wijst op die fouten en met de leerlingen praat over wat alternatieven zijn. Extra aandacht voor reflectie dus. Dan omarm je inderdaad het maken van fouten en het leren van je leerlingen!

    Succes in 2011!

Blijven denken

Sliding Sidebar

%d