Donderdag 6 november organiseerde de mensen van OO-ICTO van INHolland een mini-conferentie voor medewerkers. De titel van de conferentie: Gebruik van de digitale leeromgeving. De boodschap van de conferentie: You’re in control!
De Flip en Surfmedia
Tom Visscher, één van de video-experts onder de ICTO-ers, startte de conferentie met een hands-on workshop over video. Tom introduceerde ‘de Flip‘. De Flip is een heel handzaam cameraatje niet groter dan een telefoon met een ingebouwde USB-stick. Het materiaal dat je hebt opgenomen kan je via je computer direct op sites als YouTube plaatsen. Het is de bedoeling dat vanaf januari deze Flip’s voor studenten en docenten te leen zijn bij de servicedesks van een aantal INHolland vestigingen.
De School of Education Amsterdam gaat de Flip’s eerder inzetten in een pilot met studenten. In kader van het digitaal portfolio-project gaan studenten met behulp van de Flip’s supervisiegesprekken opnemen waarbij ze vervolgens reflectie- en coachingstechnieken op toepassen. Dat doen ze door hun video snel te bewerken in MovieMaker en vervolgens te uploaden naar SurfMedia. Vanuit SurfMedia kunnen de studenten de video of fragmenten daaruit opnemen in hun digitaal portfolio.
De Flip werkt verbluffend simpel en de bewerking met MovieMaker en upload naar SurfMedia is in minder dan 10 minuten voor elkaar (met een filmpje van ongeveer een minuut). Dat is de kracht van de Flip en ik kan niet wachten om die Flips in de handen van de studenten te drukken.
Docent 2.0
Het tweede gedeelte van de workshop ging over web 2.0 applicaties en wat dat voor de docent betekend en het onderwijs, verzorgd door Annemiek Scholten en Ruth Romijn. Annemiek Scholten gaf met haar presentatie een kijkje in de keuken van haar digitale identiteit, met onder andere:
– Een ingevulde MySite voor intern gebruik, inclusief foto, ervaring en huidige werkzaamheden. Goed ingevulde MySites maken het makkelijk collega’s en studenten op de hoogte te houden van jouw expertise.
– Een profiel op LinkedIn (je CV plus bijbehorend netwerk online) waar ze onder andere alumni volgt. Ook te doen via Hyves.
– bijhouden van vakliteratuur via RSS-feeds (bijvoorbeeld via Google Reader of iGoogle)
– ‘Favorites’ of ‘bookmarks’ delen of zoeken via Delicious.
– Snelle, informele communicatie, overleg en reflectie via Twitter. Annemiek laat live zien hoe Twitter werkt door te laten zien wat de twitteraars (waaronder ik) over de conferentie tweeten. Ook door personen die niet aanwezig zijn. En dat maakt indruk op het aanwezige publiek!
Wat Annemiek hier mee aangeeft, is dat haar persoonlijke leeromgeving en die van haar werk mede door de web 2.0 applicaties elkaar op verschillende manieren overlappen maar elkaar ook versterken. Door web 2.0 applicaties deel je je jouw kennis met anderen die daar van profiteren en andersom. Contacten via Twitter kunnen soms heel praktisch zijn voor je werk. Trefwoorden zijn: snel, informeel en effectief. Vervolgens is het natuurlijk de vraag hoe je deze instrumenten inzet om je onderwijsdoelen slimmer te bereiken.
You’re in control
Twee belangrijke aspecten in het verhaal van Annemiek en Ruth zijn ‘keuzes’ en ‘rechten’. Met web 2.0 gaat het om: “You’re in control”. Daar gaat echter een hele belangrijke keuze aan vooraf. Als je informatie beschikbaar stelt op het internet, deel je dat met anderen of wil je dat beschermen? Tom Visscher maakt deze keuze ook door gebruik te maken van SurfMedia, waar je video kunt beschermen door selectief toegang te verlenen. En als je materiaal van anderen gebruikt? Hoe zit het dan met eigendomsrechten? En wat wil je dat anderen (niet) met jouw materiaal mogen doen? Voor mensen die daar meer over willen lezen wordt het boek van Mischa van Perzie (ook in de zaal aanwezig) over ICT en recht aangeraden.
You’re in control-principe werd doorgevoerd naar het hands-on gedeelte. Kies maar welke web 2.0 applicatie je op wil pikken en bedenk welke effecten het kan hebben voor jouw onderwijs. Zo zijn er een aantal nieuwe Twitter-accounst aangemaakt, werden er MySites ingevuld en zag ik een aantal mensen met Netvibes stoeien.
Ten slotte
Prima conferentie, uitermate geschikt voor docenten die meer willen leren over social software en manieren om onderwijs te ondersteunen en te versterken met ICT-toepassingen. Er was best een aardig clubje aanwezig, waarvan een flink gedeelte toch wel uit specialisten bestonden. Er is in ieder geval behoefte om zo nu en dan met elkaar van gedachten te wisselen en na te denken over onderwijs. Face 2 face. Nu hopen dat die specialisten de boodschap overbrengen naar hun collega’s.
Linktips
23dingen.nl – Ontdek, Speel en Leer over Web 2.0
verzameling links over digitale didactiek verzameld door ICTO via Delicious
Hee Jeroen,
Wat leuk dat je er een blog over hebt geschreven! Ben benieuwd hoeveel Twitterende collega’s we eraan overhouden :-)
PS: bij het ‘rechten’-gedeelte vind ik ’t belangrijk om ook Arnoud Engelfriets boek ‘De wet op internet’ te noemen. Mischa’s boek is breder en gaat vooral over juridische vraagstukken in het kader van ICT en Recht. Engelfriet gaat meer in op wat er op internet wel en niet mag… Enig nuanceverschil dus…
Oh ja… en ik vind link naar wat studenten met bovenstaande genoemde web2.0-toepassingen kunnen doen ook nog erg belangrijk. LinkedIn om connecties te leggen voor stage- en afstudeeropdrachten, Delicious gebruiken in een projectopdracht, RSS-feeds voor vakliteratuur – ook voor studenten dus – en Twitter voor bouwen aan groepsgevoel, of informatieuitwisseling, of ….. ;-)
Hey Annemiek!
Dank je wel voor je aanvullingen!
Jeroen