Studenten hadden mij vorige periode gevraagd iets met digitale schoolborden te doen. Ze vinden het vreemd dat er op een lerarenopleiding geen digitale schoolborden zijn, terwijl steeds meer studenten op hun praktijkscholen een dergelijk bord in het lokaal hebben hangen. De vraag begint te komen, nu het aanbod nog. Wij hebben maar liefst één digitaal schoolbord hangen op school, en toen ik vanochtend het lokaal ging voorbereiden, moest ik eerst een whiteboard wegrijden (met afdrukken in het tapijt) en een projectiescherm oprollen. Maar er gaan geruchten dat de digiborden ook bij ons binnenkort geïntroduceerd worden
Voor mij was het eigenlijk ook de eerste keer dat ik met een digibord heb gewerkt en net zo nieuw als veel studenten in mijn groep, een goede basis om met elkaar het fenomeen digibord te verkennen. Het enige streepje dat ik op ze voor had, was een workshop van Michel van Ast die ik vorige week meemaakte. Zijn programma was ook de basis voor mijn uurtje met de studenten. Dank je wel Michel. Ik heb een goed vertrekpunt voor mijn eigen leerproces.
De techniek die ik tot mijn beschikking had was een SMARTboard met een vaste presentatie PC met SMART-software, maar waar je verder geen programma’s op kunt installeren (beperking netwerk). Om toch wat software te laten zien, heb ik mijn Powerbook gekoppeld aan het SMARTboard. Maar dat maakte het SMARTboard niet meer interactief. Was dus wel wat behelpen.
Opzet les (met dank aan Michel van Ast)
1. Voorkennis activeren door een mindmap te maken op het digibord. Waarom gebruik je een digibord? Je kan gelijk laten zien wat de mogelijkheden zijn wat betreft schrijven en invoegen van objecten.
2. Ik heb een Symbaloo-pagina gebruikt om de structuur van de workshop aan te geven. Tegelijkertijd een voorbeeld van hoe je het digibord kunt gebruiken om elementen visueel aantrekkelijk te presenteren.
3. Ik heb een filmpje over digiborden in het onderwijs laten zien. Vervolgens twee vragen gesteld aan de studenten: waarom denk je dat digiborden zo enthousiast onthaald worden in het onderwijs en waarom zou je een digibord achter in de klas hangen in plaats van voorin?
4. Kort de techniek besproken van digiborden: drukpunten, tablet en pen, infrarood, stemkastjes, SMARTboard en ActiveBoards.
5. Toen m’n Powerbook er bijgehaald en laten zien dat je met CoolIris, Phun en Google Earth natuurlijk een visueel aantrekkelijke lesmomenten kunt arrangeren. Het oog wil ook wat.
6. Kabeltje weer terug de PC in en een aantal hide and reveal-trucjes laten zien en hoe je daarmee de aandacht van de leerlingen op het bord kunt focussen en interactiviteit met de klas kunt versterken. Ik heb een quizje gemaakt rond een mooie afbeelding van een vulkaan.
7. Vervolgens heb ik de studenten naar het bord laten komen, en ze zelf laten oefenen (ik heb niet heel veel studenten) om die hide and reveal elementen te gebruiken. In het begin staan ze even te twijfelen, maar dan wordt er al snel geexperimenteerd en, heel belangrijk, samengewerkt! En dat is voor mij toch wel het belangrijkste als het gaat om didactiek van het digibord.
Ondertussen blijven praten over de didactiek van het digibord. Bestaat die wel? Waar moet je opletten? Tips & trucs voor in de les.
Leerpunten
1. Voor de zekerheid het bord callibreren voor dat je les begint. Dat had ik wel gedaan, maar de computer moest opnieuw opgestart worden, waardoor de coordinatie vinger-bord net niet helemaal klopte.
2. Tip student: sleep de taakbalk naar beneden, dan hoef je niet op je tenen te staan, en kunnen leerlingen ook gemakkelijk gebruik maken van het digiboard. Supertip!
3. Geschreven tekst tonen door met de wisser de dekkleur te verwijderen, kan alleen als de geschreven tekst (met de stift) gefixeerd op het bord staat, net als ingevoerde tekst.
4. Het is echt de investering waard om de SMART Notebook software te beheersen, dat geeft je de mogelijkheid om interactiviteit uit het bord te halen. Dan kan je ook werkvormen bedenken, waar je leerlingen naar het bord laat komen en samenwerkend leren kunt ondersteunen. Persoonlijk leerdoel voor de volgende keer is om een SMARTboard-les voor te bereiden die dat beter laat zien.
Na afloop kwam een student (die wat later binnenkwam) naar me toe: “Ik heb duidelijk niet veel gemist”. Blijkt dat hij op zijn stageschool bijna elke les met het digibord werkt. Hij gebruikt het als zijn ‘desktop’ waarin hij bijvoorbeeld zijn lesplanning aan de leerlingen laat zien. Als er dan wat verandert, kan hij dat snel aanpassen. Hij vertelde ook over een les waarin hij een kaart uit WO I toonde, hij staat dan midden in de klas, en laat leerlingen pijlen tekenen om de bewegingen van de troepen te visualiseren. Echter, hide and reveal achtige-zaken had hij nog niet echt toegepast. Ik hoop dat hij toch nog een keer een kenmerkende beroepssituatie uitwerkt waarin hij dat kan toepassen.
Wel leuk zo’n bijeenkomst waarin docent en student elkaar kunnen aanvullen. Ik ga maar eens wat meer het smartboardlokaal reserveren.
Hi Jeroen,
Meer dan graag gedaan! Ik vind het echt ontzettend leuk om te zien dat je direct en zeer actief met het digibord aan de slag bent gegaan. Overigens herken ik jouw ervaring: maak gebruik van de kennis en vaardigheden van studenten/leerlingen, aarzel niet om te experimenteren (studenten/leerlingen zullen je nooit uitlachen, maar helpen!).
Veel succes!
Groet,
Michel
Digiborden kennen veel mogelijkheden. En de software van het betreffende smaakje digibord kennen is uiteraard handig. Maar wellicht is het voor een lerarenopleiding handiger om het wat breder te trekken. Want wat hebben studenten aan het werken met SMART notebook als ze vervolgens in hun toekomstige werk een ander merk digibord gaan gebruiken?
@Remko Boers
Je hebt helemaal gelijk! Voor deze les was de SMART-software beheersen een leerpunt. Maar uiteindelijk komt het neer op arrangeren voor digiborden in de breedste zin.
Ik heb zelf geen ervaring met andere software. Is ActiveBoard software heel anders dan SMART software?
Je merkt, op het gebied van digiborden ben ik nog een groentje.
@Remko
Helemaal mee eens Remko. Gelukkig zie je dat Jeroen een flink aantal bordonafhankelijke pakketten gebruikt. Maar ja, het is nou eenmaal heel erg bevredigend om in zo’n korte bijeenkomst iets heel concreets te maken. En daar lenen die hide-and-reveal trics zich erg goed voor! Bovendien zijn die trucjes welliswaar bordafhankelijk, maar uiteindelijk op ieder bord te realiseren.
@Jeroen
De software van Active is wel écht anders dan die van SMART. Maar dan heb je ook de twee uitersten qua software. De software van andere borden (er zijn meer dan 20 aanbieders/ merken in Nederland) lijkt vaak op één van beide.