Zac Woolfitt, collega bij het lectoraat Teaching, Learning & Technology, interviewde Tony Bates op de OWD2015 en sprak met hem over de inzet van technologie in het hoger onderwijs. Aanleiding voor het interview is het boek Teaching in a Digital Age, een rijke bron met inzichten en handvatten voor docenten over het ontwerpen van onderwijs waarin sprake is van inzet van ICT bij leerprocessen. Bates blogde zelf ook al over het interview: “How to get started in blended learning”. Tom Visscher nam het interview op en publiceerde deze hier (Mediasite)
When educational ‘content is free, and out there, and probably better than you can deliver’, what value can we as educators offer to our students in the bricks and mortar of our educational institutions? How should higher education make strategic choices for its digital future and where should we place ourselves on the spectrum of blended learning?
Dit waren de centrale vragen waarmee Zac het interview in ging. Het transcript van het interview is hier te lezen.
Het antwoord op de vraag ‘how to get started in blended learning’ antwoord Bates:
I think it should evolve rather than being a revolution. Blended learning is a very good way to start. Lecturers are not really doing anything very different. They are just using their class time for interaction and that is a nice first step. What I see happening, they begin to ask questions such as; Is this the best way to use the video part? Am I using campus time to the best? Do I need to do all these things I’m doing on campus? Or put more on line?
So that would be a natural development from the instructors themselves. Having some formal training about teaching on line and blended in an open education world will really help that process. That’s why I wrote the book. I couldn’t find any one place where you could find this information.
Het antwoord van Bates sluit nauw aan bij de visie van het lectoraat TLT op ‘blended learning’. Wij spreken eigenlijk liever over de ‘beredeneerde inzet van ICT’: keuzes maken t.a.v. de inzet van ICT om leerprocessen effectief te ondersteunen.
Wij doen veel ontwerpgericht onderzoek binnen de hogeschool waarbij samengewerkt wordt met pioniers en docenten bij het herontwerpen van leerpraktijken. Het vertrekpunt is eigenlijk altijd een scenario waarbij de oude leerpraktijk gericht is op contactonderwijs, instructie i.p.v interactie en waarbij ICT niet of niet effectief wordt ingezet ter ondersteuning van het leerproces. In het ontwerpproces ontwikkelt de docent vaak impliciet zijn of haar ICT-bekwaamheid. Als we willen dat er sprake is van duurzame implementatie van ICT, dan is dit vaak de context en dienen we in de zone van naaste ontwikkeling van deze docenten te blijven. Een ontwikkelingsgerichte benadering die misschien niet altijd spectaculaire voorbeelden van ICT-inzet oplevert, maar wel effectieve vormen van inzet van ICT die mogelijk ook andere collega’s inspireren om hetzelfde te doen. Evolve.
Een verslag van de keynote van Tony Bates op de OWD2015 kun je hier lezen.