Sinds een aantal maanden werk ik meestal een dag in de week in de bieb in de stad, zo ook vandaag. Noem het een schrijfdag, even ongestoord door kunnen werken. Mede mogelijk gemaakt door de werkplekken en een wifi-verbinding. En lekkere lunchtentjes in de buurt. Ideaal. En effectief, echt! Daarvoor kwam ik nauwelijks in de bieb. Soms om een boekje uit te kiezen met Benthe. De bieb is verandert, al lang niet meer alleen een plek voor het uitlenen van boeken. Het is een dynamische leeromgeving geworden. Dat is vast geen nieuws, maar gun mij toch maar mijn observaties. In 10 minuten, moet namelijk zo weer verder met m’n werk.
Leerklimaat
Ik zie met name jonge mensen achter hun laptop zitten. Studieboeken liggen op tafel, sommigen checken Facebook, anderen kijken een filmpje. Kopje koffie er naast. Twee leerlingen/studenten zitten onderuit op de bank, studieboeken op schoot. Zover je er iets over kan zeggen, lijkt er gericht gewerkt te worden aan van alles. Focus. Er heerst hier een prima werk- en leerklimaat.
Schuin tegenover zie ik een medialab, waar volgens mij een workshop wordt gegeven. In ieder geval een soort instructie. Beneden zie ik een surface table staan. Boven staat een piano met headset. Op de informatiedisplays lees ik aankondigingen voor online cursussen, een Kennis cafe over slapen, een Tablet cafe over het werken met de iPad. Je kan ook langskomen voor een spreekuur over onderwijs. Er wordt veel georganiseerd.
De bibliothecaris neemt de boeken niet meer in. Allemaal geautomatiseerd. De bibliothecaris is een kennis- en informatiemanager geworden. De bibliotheek een kenniscentrum. Iedereen weet dat het onderwijs al lang niet meer het monopolie heeft over leren, behalve het onderwijs zelf?
Inspirerend
Zo zou ik het graag zien op de lerarenopleiding waar ik werk. Studenten werken in een inspirerend leerlandschap. In dit leerlandschap werken zijn aan leervragen die getriggerd worden vanuit de opleiding, vanuit de stagepraktijk en/of eigen motivatie. Er is genoeg kennis om hun heen. In de vorm van boeken, informatie op het web, door het volgen van online cursussen, volgen van workshops van (docent-)experts, participeren in kennis- en inspiratiecafe’s. Docenten zijn de facilitators van het leren en begeleiden studenten in de ontwikkeling van hun competenties. In dit leerlandschap ontmoeten zij mede-studenten, maar ook mensen uit de praktijk en andere experts. Zij hebben nl. ook hun leervragen. De lerarenopleiding richt zich als kennismakelaar op het opleiden en professionaliseren van docenten. Van het begin tot aan het eind.
De bibliotheek past zich aan de 21e eeuwse kennis- en netwerksamenleving, en faciliteert leven lang leren. De lerarenopleiding moet volgen. Laat ik dus maar snel verder gaan met m’n werk, genoeg te doen!