Via de blog van Daan Assen struikelde ik over deze presentatie van Red Magma: eLearning Sucks! Gelikte slides met als punt dat veel onderwijsontwerp met e-learning gebaseerd is op het traditionele model van kennisoverdracht. Bij het ontwikkelen van onderwijs met behulp van e-learning zou er meer gekeken moeten worden naar de ontwerpprincipes van games en de interactieve mogelijkheden van het web om een uitdagende leeromgeving te creëren voor de lerenden, dat is zo ongeveer de strekking van de presentatie.
Prima presentatie om aan mijn tweedejaars studenten te laten zien in kader van de trainingen eLearning, als basis voor een discussie over de meerwaarde van ICT in het onderwijs. Prikkelende titel, sprekende beelden.
Maar de boodschap van de presentatie gaat over didactiek. Ik heb studenten die in hun eerste jaar Effectief Leren van Ebbens gelezen hebben, gericht op directie instructie. In hun tweedejaar gaan ze verder met Actief Leren van dezelfde schrijver. Het zou interessant zijn om principes op het ontwerpen van games en media (bijvoorbeeld crossmedia, dat me meer en meer aantrekt, juist met betrekking tot onderwijsontwerp) op te nemen in deze handboeken en de studenten handvatten te geven voor activerend, modern onderwijsontwerp, met of zonder e-learning. Volgens mij geeft dat de studenten andere inzichten in hoe je leerlingen kunt activeren en hoe jongeren informatie tot zich nemen en verwerken.
Een paar jaar geleden volgde ik een workshop over hoe je online simulaties kon ontwerpen. Die principes kan ik toepassen in bijvoorbeeld Second Life, maar vanaf dat moment ging ik ook meer doen met rollenspellen in de groep, ging ook simulaties maken voor in de klas. Om maar een voorbeeld te noemen.
e-learning wat gebeurd er bij de vakken nu echt
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar vormen waarbij ICT gebruikt wordt om te helpen leerlingen en studenten meer zicht te bieden op moeiijke natuurkundige concepten.
Al het onderzoek dat ik vind gaat over niveau voorzieningen, gebruik van internet om te zoeken. Ik vind heel weinig echt over vakinhoud. Dat versterkt mijn vermoeden dat elearning nog niet echt gaat over echte diepgaande vernieuwing.
Wat dat betreft deel ik de titel van dit stukje wel