In februari van dit jaar verzorgde ik een aantal gastcolleges voor de onderwijseenheid Onderwijsvernieuwingen, waarin de studenten van de School of Education Amsterdam een herontwerp van het onderwijs voor een fictieve school, de Obamaschool, moesten ontwikkelen. Het verzoek was of ik de ontwikkelingen op het gebied van eLearning & ICT wilde schetsen voor de studenten.
Gistermiddag gebruikte ik deze presentatie in een iets andere context voor een groep studenten die bezig zijn om een pedagogisch didactische aantekening te halen. Dit gaf mij de gelegenheid om de presentatie hier en daar wat bij te schaven en deze eindelijk eens te uploaden naar SlideShare. Gelijk maar een toelichting bloggen.
Indeling
De presentatie kent de volgende opbouw:
- De Obamaschool. Zijn er parallellen te trekken tussen de veranderingen die Obama teweeg probeert te brengen in de VS en de veranderingen die wij in het onderwijs proberen te realiseren?
- Waarom sta ik hier iets te vertellen over e-learning, ICT en onderwijs? Een docent/leerling 2.0 heeft tegenwoordige andere manieren om aan informatie te komen en die om te zetten in bruikbare kennis.
- Veranderend onderwijs in de context van een wereld die hot, flat & crowded is. Welke type onderwijs bereidt leerlingen voor op het bedenken van oplossingen op complexe problemen zoals het energievraagstuk, het klimaatprobleem en allerlei andere uitdagingen die een snel veranderende geglobaliseerde maatschappij met zich mee brengt?
- Hoe zien jongeren onderwijs, leren en technologie? Concepten uit het boekje Generatie Einstein.
- De ontwikkelingen op het gebied van technologie, gebaseerd op het Horizon 2009 report dat in februari net was uit gekomen, aangevuld met andere actuele ICT ontwikkelingen in het onderwijs.
- Wat is de rol van het onderwijs, van de docent in het begeleiden van leerlingen op hun rol in de 21e eeuw? Hebben we de juiste didactische bagage om de leerlingen te begeleiden in het leren met technologie?
Tussendoor een aantal momenten van reflectie ingebouwd, tijd om het even te laten bezinken voor de studenten. Een moment van stilte om het even lekker zwaar aan te zetten. Het gaat ergens om! Herontwerp van het onderwijs op de Obamaschool.
Presentatie
Ik heb deze slideshow gemaakt in Keynote op basis van een script, mijn verhaal. Ik had dat nog niet eerder zo uitgebreid gedaan. Ik heb gebruik gemaak van beelden, die met name in het begin en het eind de punten, die ik wilde maken, versterken. Ik maak gebruik van Stagehand, waardoor ik via mijn iPhone de slideshow op afstand kan bedienen, en op het juiste moment de beelden kan tonen. Ik heb de eigenschap om te lopen tijdens het presenteren, en dat kan ik nu juist goed inzetten om de presentatie wat dramatischer te maken. Ik kan het tempo goed regelen zodat er een goede flow ontstaat waar er ook ruimte was voor inbreng van de studenten en zijstapjes. Het gaat de ene keer beter dan de andere keer, maar dat vind ik niet zo erg.
Ik vond het fijn om te werken aan deze slideshow. Het is ook een oefening voor mij zelf geweest, even alles op een rijtje krijgen. Wat wil ik overbrengen? Wat is mijn visie? En eindelijk ook eens zelf de kans om de filmpjes zoals Shift Happens en A Vision Of Student’s Today en te snuffelen in de beelden van Great quotes about Learning and Change. Lekkere open deuren, maar ze werken prikkelend!
Ik heb nu een soort van basispresentatie gemaakt die ik in de toekomst goed kan gebruiken voor studenten. Het is een presentatie die nu gaat evolueren. Als er nieuwe actualiteiten zijn, of ik kom betere beelden tegen, dan zal ik deze gelijk verwerken. Een aantal vraagstukken in de presentatie zijn voor mij ook nog actueel, nog niet uitgewerkt, dus er zal nog wel het een en ander veranderen.
In ieder geval veel positieve reacties van studenten gehad, en daar ben ik blij mee, gezien ik helemaal geen sterke prater ben.
Dit is inderdaad herkenbaar. Ik ben blij dat jullie zo bezig zijn met de huidige studenten te leren hoe zij straks hun leerlingen het beste kunnen onderwijzen. Misschien is onderwijzen zelfs al een achterhaald woord.
Ik ben ook een groot voorstander van inspelen op behoeften, om het even waarin je dat doet. Ik probeer het nu ook zoveel mogelijk te doen in de projecten die ik coördineer (bijv mentorproject voor School of Social Work): ik laat de studenten die mentoren zijn zélf bepalen welke training zij krijgen. Wie ben ik om te zeggen welke informatie zij moeten ontvangen?
Het is wel nog een ontzettende uitdaging om de huidige docenten te stimuleren om meer gebruik te maken van de huidige technologieën. Zoals ik in een van mijn blogposts aangeef, wordt er soms nog gebruik gemaakt van videobanden… Dat kan gewoon echt niet meer. Volgens collega’s kan het niet anders, omdat dat materiaal niet digitaal voorhanden zou zijn… Tja.
Dank voor je reactie, Patty. We zijn er op onze School nog lang niet, maar het begint te komen, deze presentatie is een eerste stap daarin. Op de lero wordt het de uitdaging om zowel de studenten als de docenten te stimuleren om hun onderwijs te verrijken met technologie. En soms maak ik mij wel eens meer zorgen over de studenten, die fanatiek het traditionele onderwijsconcept kunnen aanhangen, dan de docenten. Maar goed, verandering komt langzaam, als het maar komt.