Digital curation is the selection, preservation, maintenance, collection and archiving of digital assets. Digital curation establishes, maintains and adds value to repositories of digital data for present and future use (Wikipedia). Ik cureer via mijn Scoop.it magazines digitale bronnen die relevant zijn voor mijn werkzaamheden, maar ook interessant kunnen zijn voor mijn collega’s, studenten en volgers. Hieronder een selectie uit de oogst van week 03.
Praten met leerlingen over internet
Zeer de moeite waard, deze podcast van Kennisnet waar Remco Pijpers spreekt met Dick van der Wateren, docent op het Eerste Christelijke Lyceum in Haarlem over het digitale gedrag van leerlingen en het belang van mooie vragen stellen. Het gesprek wordt afgewisseld met korte fragmenten waar leerlingen spreken over het gebruik van social media en hun devices.
‘Door onze manier van toetsen onderschatten we de kinderen’
Femke Stad, onderwijspsycholoog, praat op Radio 1 over dynamisch testen, een manier van testen met meer interactie. Als het kind niet zelfstandig een taak kan oplossen, dan geef je hulp door het geven van hints en feedback. Afhankelijk van hoe het kind het doet: veel of weinig. Je geeft kinderen de kans om te laten zien wat hun leerpotentieel is. Hier tref je het proefschrift aan.
Ontwerpen van onderwijs
Twee korte video’s over ontwerpen van onderwijs. Over learning experience design en het toepassen van het ADDIE model in het ontwerpen van een Pabo deeltijdopleiding.
Meer via vind je mijn Scoop.it ‘magazines’.
Mendeley
Deze week toegevoegd aan Mendeley, for future reference, onder andere:
- Zitter, I., Kinkhorst, G., Simons, R.-J., & ten Cate, O. (2009). In search of common ground: A task conceptualization to facilitate the design of (e)learning environments with design patterns. Computers in Human Behavior, 25(5), 999–1009.
- Amiel, T., & Reeves, T. C. (2008). Design-Based Research and Educational Technology : Rethinking Technology and the Research Agenda. Educational Technology & Society, 11(4), 29–40.
- Vanslambrouck, S., Zhu, C., Lombaerts, K., Philipsen, B., & Tondeur, J. (2018). Students’ motivation and subjective task value of participating in online and blended learning environments. The Internet and Higher Education, 36, 33–40.
Verder
Na vorige week het Murakami Weekend bezocht te hebben had ik deze week nog wat napret met deze video’s op Filosofie.nl van Ype de Boer die de boeken van Murakami koppelt aan filosofische thema’s.