Digital curation is the selection, preservation, maintenance, collection and archiving of digital assets. Digital curation establishes, maintains and adds value to repositories of digital data for present and future use. Ik cureer via mijn Scoop.it magazines digitale bronnen die relevant zijn voor mijn werkzaamheden, maar ook interessant kunnen zijn voor mijn collega’s, studenten en volgers. Hieronder een selectie uit de oogst van week 07.
Hoe studenten je feedback niet langer negeren
Martijn Leenknecht schrijft op Platform Leren van Toetsen een interessante bijdrage over onderzoek naar de reacties van studenten op feedback van docenten. Er is vaak een verschil tussen de intentie die de docent heeft met de feedback en de perceptie van de student. Investeer in de feedbackdialoog en maak van feedback een ondubbelzinnige uitnodiging om met de feedback aan de slag te gaan.
Experts en expertise
Drie scoops over het onderwerp experts. David Didau schrijft over het verschil tussen novices en experts in relatie met de cognitive load theory. Greg Ashman geeft aan dat er een verschil is tussen het hebben van expertise en het zijn van een expert. Beide benoemen het begrip expertise reversal effect. Zie Mendeley sectie hieronder. Pedro de Bruyckere deelt een video met Daniel Kahneman over het belang van expertise bij intuïtie.
Smart glasses
Steve Wheeler schrijft over drie voorbeelden van smart glasses en vraagt ons Google Glass te vergeten: (1) Intel’s Vaunt smart glasses, (2) Vue en (3) de… Microsoft Hololens?
Meer vind je via mijn Scoop.it ‘magazines’.
Mendeley
Deze week toegevoegd aan Mendeley, for future reference:
- Kalyuga, S., Ayres, P., Chandler, P., & Sweller, J. (2003). The expertise reversal effect. Educational Psychologist, 38(1), 23–31.
- Roblin, N. P., Schunn, C., & Mckenney, S. (2017). What are critical features of science curriculum materials that impact student and teacher outcomes? Science Education, (October), 1–23