Digital curation is the selection, preservation, maintenance, collection and archiving of digital assets. Digital curation establishes, maintains and adds value to repositories of digital data for present and future use. Ik cureer via mijn Scoop.it magazines digitale bronnen die relevant zijn voor mijn werkzaamheden, maar ook interessant kunnen zijn voor mijn collega’s, studenten en volgers. Hieronder een selectie uit de oogst van week 06.
Hoe je met peer-facilitation betere online discussies krijgt
Sibrenne Wagenaar schrijft een interessante blogpost over het thema online asynchrone discussie en de rol die je studenten kunt geven in deze werkvorm. Bij peer-facilitation krijgen één of twee deelnemers de rol van moderator in de online discussie en stimuleren de participatie van andere deelnemers. Dit doen wij bij de masteropleiding ook.
Video-tools
Een aantal scoops over video-toepassingen deze week. Flipgrid is een video-based discussion platform, en kan ingezet worden om feedback van studenten te verzamelen. Wilfred Rubens schrijft over Loom, een Google Chrome extension waarmee je vlot een screencast kunt maken.
Het leren van professionals
Mirjam Neelen & Paul Kirschner schrijven op hun blog over het leren van werknemers, die niet per definitie effectieve leerders zijn. Dat vraagt kennis over zelfsturing en zelfregulering van het eigen leren.
Meer vind je via mijn Scoop.it ‘magazines’.
Mendeley
Deze week toegevoegd aan Mendeley, for future reference:
- Pimmer, C., Mateescu, M., & Gröhbiel, U. (2016). Mobile and ubiquitous learning in higher education settings. A systematic review of empirical studies. Computers in Human Behavior, 63(June), 490–501.
- Prieto, J. C. S., Migueláñez, S. O., & García-Peñalvo, F. J. (2013). Understanding mobile learning: devices, pedagogical implications and research lines. Education in the Knowledge Society (EKS), 15(1), 20–42.
- Faber, J. M., & Visscher, A. J. (2016). De effecten van Snappet. Effecten van een adaptief onderwijsplatform op leerresultaten en motivatie van leerlingen. Enschede: Universiteit Twente
- Molenaar, I., van Campen, C., & van Gorp, K. (2016). Onderzoek naar Snappet; gebruik en effectiviteit. Nijmegen: Radboud Universiteit