Centraal portfolio vs persoonlijke leeromgeving

Ik hoor graag uw reactie!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Eén van de nadelen aan een centraal systeem vindt ik dat de leerling/student na het behalen van het diploma zijn of haar ple niet mee kan nemen. Het staat immers bij de instelling.
    Hebben jullie hier een oplossing voor?

    Wat betreft punt 1 (“Studenten met een eigen unieke ple is een stuk lastiger te organiseren en te ondersteunen door een instelling.”) zie ik nog niet zo. Is het bij een echt PERSOONLIJKe leeromgeving niet zo dat de leerlingen het zelf moet regelen. En dan kan je als instelling best een beperkt aantal zaken ondersteunen (bv wel een WordPress weblog, maar niet de Blogger, of Typepad, ..).

    En als je zaken centraal wilt regelen, is het dan een idee om alleen “open source” pakketten op de instelling te implementeren. Pakketten die leerlingen eventueel ook buiten de instelling kunnen gebruiken (na een export van de instellingsversie en een import in het eigen systeem). En geen gebruik te maken van systemen die speciaal voor het doel” geschreven zijn, maar waar je verder (als leerling/student) niets mee kan?

  2. Bedankt voor je reactie Bernard!

    Wat betreft het meenemen van een portfolio, dat is wel mogelijk. Je kan het dpf exporteren naar bijv. SCORM en dan in een ander portfolio of systeem weer opnemen. Daar zitten echter vaak haken en ogen aan. Pas over drie jaar lever ik de eerste studenten af met een portfolio. We’ll cross that bridge when we come to it. Als het echt om een ple gaat, dan is het de verantwoordelijkheid van de student om zorg te dragen voor overdracht. Dat vind ik ook een fijne eigenschap aan een ple: zelfverantwoordelijk leren.

    Wat betreft punt 1, denk ik dat ik het ook zo zou doen. Maar als je bijv. wel WP ondersteund, dan weet ik dat al mijn studenten met WP gaan werken. Is dat dan een PLE of een centraal geregeld portfolio?

    En je laatste punt, I couldn’t agree more! En afhankelijk van de resultaten van het portfolio project dat ik dit jaar uitvoer kiezen we daar in een later stadium misschien wel voor. Nu werken we iets wat instellingsbreed wordt aangeboden incl. wat formatie voor een coordinator. En dan weet je het wel! :)

  3. Ha Jeroen, kwam via bocht op je blog terecht. Heb je verhaal gelezen. Weet niet of ’t voor jou iets toevoegt, maar ik heb op mijn school een leeromgeving, incl. een portfolio, ontwikkeld met iGoogle. Oké er moeten nog een aantal zaken bij (t.z.t.), maar feitelijk is het nu al een ontzettend rijke werk-/leeromgeving. We hebben er voor gekozen om onze lln. eigenaar te maken van hun eigen portfolio. We stoppen veel tijd in het het mediawijs maken van leerlingen en hebben duidelijke afspraken over misbruik van de vrijheid die we bieden. De eerste pilot ronden we binnenkort af. Het resultaat is meer dan gemiddeld. De volgende slag is om het nog meer te integreren in ons onderwijs. Dat betekent dat ook de leerkrachten gebruik moeten maken van deze omgeving. Google was erg enthousiast. Als school heb ik een gratis omgeving, die continu verbetert. Iedere maand zijn er weer nieuwe mogelijkheden. Ook het feit dat lln. in principe msn, hyves, skype e.a. kunnen integreren binnen iGoogle…biedt mogelijkheden.

    Nou kijk maar of je ’t interessant vindt om er op te reageren.

    met groet, Bert

  4. Dag Bert,

    Ja, geweldig initiatief. iGoogle biedt alle functies, en om er mee te leren werken als leerling of docent raak je gelijk een stuk ICT-vaardiger en mediawijzer. Een Rss-portfolio.

    Wordt nieuwsgierig Bert!

Sliding Sidebar

%d