Leervlak

Werk van studenten beoordelen met de iPad

Leestijd: 2 minuten

Gisteren was ik druk in de weer met het bestuderen van de definities van de onderwijsontwerpen van studenten van de masteropleiding Leren & Innoveren. Ik lees de definities en geef commentaar op een aantal hoofdlijnen. Hoewel ik alles digitaal krijg aangeleverd, vond ik het bij dit soort werk fijn om een geprint exemplaar in mijn handen te hebben. Tijdens het lezen krabbelde ik de opmerkingen aan de zijkant maken, waarbij ik gelijk lette op taal en correct gebruik van APA. Daarna moest ik deze annotaties wel weer ‘overzetten’ in het originele document, zodat ik deze kon delen met de student. Deze stap sla ik nu over doordat ik ben gaan werken met de iPad en iAnnotate PDF, in combinatie met Dropbox. En deze workflow bevalt mij wel.

De reden waarom ik niet rechtstreeks in het Word document werk bij dit soort klussen is een gevoelskwestie. Zeker bij langere documenten en/of documenten met een complexe stijl heb ik moeite met het krijgen en behouden van een goed beeld van de hele tekst. Bij het lezen via de iPad ervaar ik die problemen niet. En door het werken met ‘pen en papier’ kan ik er ook vaart in houden, het helpt mij bij het concentreren.

Werkwijze
Studenten bieden de definities aan via een workshop in Moodle. De workshop organiseert overigens ook de peerreview tussen studenten.Ik download vanaf deze plek de documentversies van de definities en open ze in Word. Die zet ik om in PDF en plaats ze in een map in Dropbox. Op de iPad open ik  iAnnotate PDF, en daar heb ik mijn Dropbox account aan gekoppeld. Vervolgens download ik de PDF versies van de definities. Je kan overigens ook Word documenten (en PowerPoint bestanden) downloaden en annoteren, maar ik ervaar soms wat conflicten met de opmaak. 

Ik heb een tablet stylus (Bamboo) die ik gebruik om de PDF te annoteren. Je hebt een uitgebreid pakket aan tools tot je beschikking. Ik gebruik met name de pen (‘pencil’), de veerpen (‘signature),  notitie (‘note’) en de marker (‘highlight’) veel. Maar het is ook eenvoudig om een minuutje audio (‘soundclip’) op te nemen. Ik gebruik de pen om korte opmerkingen te plaatsen, de notitie als het wat langere zinnen zijn (en mijn handschrift een issue wordt), vaak ook om mijn gedachten wat te structureren, met als gevolg een taakgerichtere feedback. Aan het einde geef ik via de audio commentaar een samenvatting van de feedback.

Vervolgens synchroniseer ik de bewerkte PDF weer met mijn Dropbox, en deel de link met de desbetreffende student. Als zij de PDF downloaden en openen in Adobe Reader, dan zijn alle annotaties, inclusief de audio, beschikbaar.

Ik realiseerde mij gaande het proces dat ik ook met de ‘stamp’ optie had kunnen werken. Een opmerking die je vaak plaatst heb je dan ‘onder de stempel’ en plak je sneller in je document. Ik heb vooralsnog alleen ervaring opgedaan met deze app, maar vind het allemaal prima werken. Ik vind de koppeling met Dropbox erg handig. Zo kun je de app ook gebruiken om online samen te werken aan een document, zoals Erno Mijland laat zien in onderstaand filmpje.  

Ik ben tevreden over de werkwijze vanaf mijn kant. Ik kon efficiënt werken en een flinke ‘stapel’ wegwerken. Natuurlijk ben ik benieuwd naar de reacties van de studenten.

Productief iPad dagje. 

 

 

52.3475254.672114
Mobiele versie afsluiten