Vincent Schutte, docent aardrijkskunde op het Schoter Scholengemeenschap in Haarlem, laat met zijn Geografisch Onderzoek Haarlem goed zien hoe je door middel van weblogs een mooie betekenisvolle onderzoeksopdracht voor leerlingen kunt maken en kan begeleiden. En dat levert mooie resultaten op, zoals twee leerlingen van hem laten zien op hun eigen weblog, waar de leerlingen twee winkelstraten in Haarlem met elkaar vergelijken (in het engels, internationale klas?). Vincent mailde mij:
Als ik een mooie online onderzoeksopdracht bedenk dan overtreft het resultaat soms bij verre mijn eigen weblog en mijn verwachtingen. Ik durf zulke leerlingen amper nog les te geven. Behoorlijk briljant!
En als leerlingen de docent gaan inspireren, dan is dat het altijd waard om daar even aandacht aan te besteden. Dat en het feit dat het een geografisch onderzoek mijn mooie woonplaats Haarlem betreft betekent even wat aandacht op mijn blog.
Google Earth Onderzoek
Vincent deed al eerder de weblog te gebruiken in zijn lessen, in combinatie met Google Earth. Met zijn G.E.O.-tours won hij de eerste (kleinschalige) editie van de wedstrijd “Online kaarten in de klas“. Leerlingen voerden een Google Earth Onderzoek uit waar ze aan de hand van vakantiefoto’s van landschapselementen een tour in Google Earth maakten voor andere leerlingen. De blog gebruikte Vincent om de praktische opdracht uit één te zetten en als naslagwerk voor de leerlingen.
Bouwstenen
Vincent heeft zich laten inspireren door een aantal ‘bouwstenen‘ van de webquest losjes in de structuur op te nemen. De bouwsteen inleiding is aanwezig, waar de opdracht wordt uitgelegd en de leerlingen worden betrokken bij het doen van onderzoek. Het embedden van een gedeelde Google Maps die leerlingen zelf kunnen bewerken helpt hier bij. De bouwsteen werkwijze is opgesplitst in de onderdelen lesplanning, geografisch onderzoek en planning. Ook de bouwsteen afronding is aanwezig, met ingebed het onderdeel beoordeling, waar de leerling zelf kan checken of hij/zij op de goede weg is (tip: voeg een beoordelingsmatrix toe, maakt dit onderdeel nog sterker).
Vincent heeft met een weblog een tool in handen waarmee hij een dergelijke site snel en zonder veel moeite online krijgt. De posts op de blog dienen dan als structuur/inhoudsopgave van de praktische opdracht, een mooie manier om een dergelijke structuur te visualiseren en te presenteren. De leerlingen gebruiken de post-structuur als inhoudsopgave voor hun onderzoek (leerlingen konden kiezen om hun resultaat te presenteren in of een weblog of PowerPoint).
Motiveren en begeleiden
Wat ik sterk vind aan de praktische opdracht is de manier waarop Vincent de voorwaarden schept voor zijn leerlingen om gemotiveerd en met vertrouwen zelfstandig een dergelijk onderzoek aan te pakken. De manier waarop hij zijn leerlingen aanspreekt, de afwisseling met zelfstandig werken en klassikale ‘werkcolleges’ en de manier waarop Vincent controle momenten inbouwt om de voortgang te controleren vind ik sterk. De weblog is hierin ondersteunend, een goed voorbeeld hoe je ICT kunt inzetten om leerlingen (beter) te begeleiden.
Interactiviteit
De weblog zou nog sterker zijn als er wat meer interactiviteit zichtbaar zou zijn met leerlingen. Een weblog is een web2.0 applicatie, social software, en dat biedt mogelijkheden, zeker als het gaat om het online begeleiden van leerlingen. Ter afronding zou je leerlingen via de blog kunnen laten reageren op een stelling en op elkaar. De F.A.Q.-lijst van Vincent zou je ook de verantwoordelijkheid van leerlingen kunnen maken. En er zijn genoeg widgets beschikbaar waarmee je een quiz of een poll kunt embedden in je blog om interactiviteit met leerlingen te bevorderen.
In ieder geval een leuke opdracht om te laten zien aan mijn studenten. Niet alleen hoe je een blog kunt inzetten in het onderwijs, maar vooral hoe je met een paar didactische ingrepen en hulpmiddelen van een ‘normale praktische opdracht uit het boek’ een betekenisvol project kunt maken waar leerlingen door gemotiveerd raken. Ik hoop dat Vincent snel de links naar de andere onderzoeken op z’n blog plaatst, ik woon nog maar kort in Haarlem, valt vast nog veel te leren:
Alles is aardrijkskunde… maar je moet het wel eerst onderzoeken!
Wijze woorden, Vincent! Wijze woorden.