Vandaag hebben twee collega’s van mij een serie korte weblectures over onderzoeksvaardigheden opgenomen. Overigens hebben we gelijk maar afgesproken om ze webcolleges te noemen op onze School. Het zijn onze eerste webcolleges. De webcolleges maken deel uit van een onderwijsontwerp over de afstudeerfase van onze studenten. We worden ondersteund door het ’team weblectures’ van Inholland, die een project zijn gestart om ervaring op te doen met de verschillende mogelijkheden van weblectures.
Bij weblectures had ik in eerste instantie de associatie met complete hoorcolleges en eindeloze PowerPoints. Die heb je ook, een ‘klassieke’ weblecture. Ik heb overigens voorbeelden gezien van ‘saaie colleges’ die als weblectures opgevreten worden door studenten. Zeker als er veel informatie wordt aangeboden zijn dergelijke weblectures waardevol. Maar je kan ook kiezen voor kortere varianten, waar ieder webcollege bestaat uit een deelonderwerp. Hier hebben mijn collega’s ook voor gekozen in hun ontwerp: wat is de onderzoekscyclus, hoe formuleer je een onderzoeksvraag, etc.
In eerste instantie worden deze webcolleges als extra naslag naast de reguliere bijeenkomsten aangeboden in BlackBoard. Mijn collega’s zien echter ook al de mogelijkheden voor het hergebruik van de webcolleges voor een volgende keer. Je kan dan studenten vooraf de opdracht geven om zich op een bijeenkomst voor te bereiden door het bekijken van de webcolleges. Vervolgens ga je nadenken over hoe je reguliere bijeenkomsten anders kunt inrichten, met meer nadruk op de verwerking en toepassen van de theorie.
Vanochtend sprak ik met Tom Visscher, een van de weblecture experts van Inholland die vandaag de webcolleges heeft opgenomen. Hij kwam met een Samsonite-koffer vol techniek. In onderstaande flipumentary legt Tom uit wat hij allemaal bij zich heeft en wat zijn ervaringen zijn met het opnemen van weblectures.
Tom wist mij te vertellen dat mijn collega’s natuurtalenten waren in het opnemen van webcolleges! Nu hopen dat voorbeeld doet volgen!