In mijn presentatie “eLearning op de Obamaschool” die ik als gastspreker verzorg voor de training onderwijsvernieuwing op de School of Education Amsterdam heb ik het o.a. over de context van veranderend onderwijs:
Veranderend onderwijs in de context van een wereld die hot, flat & crowded is. Welke type onderwijs bereidt leerlingen voor op het bedenken van oplossingen op complexe problemen zoals het energievraagstuk, het klimaatprobleem en allerlei andere uitdagingen die een snel veranderende geglobaliseerde maatschappij met zich mee brengt?
Dit stukje kan ik nu vervangen door een deel te laten zien van de documentaire We Are The People We’ve Been Waiting For. Lord Puttnam (ex-filmproducent, politicus) toonde een trailer van deze film om zijn keynote op de Online Educa in Berlijn kracht bij te zetten.
In deze documentaire worden vijf jongeren gevolgd binnen het onderwijssysteem. Een onderwijssysteem dat jongeren moet voorbereiden op complexe vraagstukken in de huidige maatschappij en die van de toekomst, die moet aansluiten bij de dynamische globaliserende wereld, waar technologie een steeds grotere rol gaat spelen. De boodschap in de documentaire is dat het onderwijssysteem hierin faalt. Sir Ken Robinson spreekt in de trailer (zie hieronder) over historische concepten die het onderwijs van vandaag hebben vormgegeven, dat deze concepten nu bijna bankroet zijn om het onderwijs van de 21e eeuw vorm te geven en door dat wel te doen verraden/misleiden we onze jongeren:
We have no future, if we don’t become more imaginiative, zegt Lord Puttnam in zijn keynote, klimaatverandering en de gevolgen daarvan is de grootste uitdaging in onze maatschappij. Het onderwijs moet ons hier op voorbereiden, door ons bijvoorbeeld de consequenties te laten zien van ons consumentengedrag. Lord Puttnam noemde in zijn keynote de rol van games om dit te bereiken. Als voorbeeld noemde hij het Climate Simulation Game (kan tot op heden niet ontdekken om welk spel het precies gaat, iemand?). Games als middel om ethische en morele vraagstukken te behandelen. Puttman merkte op dat het eerste wat jongeren doen in het spel is het vernietigen van de wereld, maar dat na paar keer spelen toch echt gewerkt wordt aan een duurzame oplossing.
Ik ben docentenleider op een School of Education. Ik heb vragen. Leiden wij de docenten op die in staat zijn om de jongeren op te leiden zodat ze die complexe vraagstukken van nu en in de toekomst aan kunnen? Leiden wij docenten op die in staat zijn om het daarvoor nodige onderwijssysteem mede vorm te geven? Nee, en daar maak ik mij zorgen om. Ik ben de laatste weken bezig geweest met een plan om mijn werk op de School hier meer op te gaan focussen. Het beroep docent is meer dan een baan, het hoort weer een roepping te zijn, nu meer dan ooit!
Deze quote van H.G. Wells uit de documentaire vat de boodschap en de documentaire mooi samen:
If catastrophe is to be avioded, education has to triumph!
Bekijk naast de trailer meer korte filmpjes met gastsprekers en studenten over het onderwijs en de toekomst op de site van We Are The People en hun YouTube kanaal.
Lees meer over de keynote van Lord Puttman (en anderen) op de Online Educa Berlin 2009 in een blogpost van Wilfred Rubens.
Photo by David Ausserhofer | Online Educa Berlin | All copyrights by ICWE GmbH
De hele film is hier te bekijken: http://www.veoh.com/watch/v19529278hM6hTAk8?h1=We+Are+The+People+We%27ve+Been+Waiting+For