Via een blogpost van Scott McLeod, van het blog Dangerously Irrelevant, kwam ik bovenstaande afbeelding tegen (bron: Textbook Deathwatch, 1 mei 2009, TechLearning.com). De bron van de diagram is de 2008 versie van Project Tomorrow’s Speak Up survey, ingevuld door scholieren (K12) in de VS. Hen werd gevraagd na te denken over het ultieme lesboek en welke technologische features dit lesboek moest hebben. In het verslag van de survey staat:
As illustrated in the “Shopping List: Ultimate Digital Textbook,” students are very interested in leveraging a wide range of capabilities for this new kind of textbook—and would like it to mimic the way they are approaching learning in general, with heavy emphasis on communications, collaboration, creating content and overall taking control of the learning process themselves.
Tja, dat leerlingen zo’n vraag benaderen vanuit hun waarneming en idee van leren en onderwijs dat snap ik. Ik heb dat zelf ook ervaren in het onderzoek Student’s Voices waar ik voor het lectoraat eLearning aan mee heb gewerkt (wordt snel gepubliceerd). Dat de nadruk ligt op communicatie kan ik ook terug zien in de diagram, hoewel het eenrichtingsverkeer blijft. Maar samenwerken, content creëren en verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leerproces, dat vind ik wel een hele vrije interpretatie van de data.
Zouden we dan niet wat meer sociaal-constructivische technologieen moeten terugvinden in antwoorden van de scholieren? Iets als een wiki, microblog of forum zouden aardige toevoegingen zijn. Een koppeling met Facebook of MySpace. Maar dat is wat de scholieren nu net niet noemen.
En dat vind ik een interessante waarneming. Waarom noemen de leerlingen dat niet?