Leervlak

Vloggen met Stream

Leestijd: 3 minuten

Voor de kerstvakantie verzorgde ik een bijeenkomst voor cursisten van de BDB (Basis Didactische Bekwaamheid) over het thema blended learning. Eén van de verwerkingsopdrachten betrof het maken van een vlog door de cursisten. Deze vlog namen de cursisten op met hun eigen smartphone en werden gepubliceerd via Stream, een toepassing binnen de Office365 omgeving van de hogeschool. Stream biedt de mogelijkheid om op een veilige manier video’s te delen binnen de organisatie en in te zetten in het leerproces.

Stream
Tom Visscher, ICT en onderwijs specialist binnen Inholland en met name gericht op de didactische inzet van video, noemt Stream het ‘YouTube van Inholland’. Het is een platform binnen de Office365 omgeving van de hogeschool waar je eenvoudig video’s kunt delen binnen de organisatie. Net als in YouTube heb je de mogelijkheid om de video’s af te schermen. Je kunt je video beschikbaar stellen voor de hele organisatie, of een machtiging instellen voor groepen, kanalen of personen. 

Het feit dat ‘de buitenwereld’ de video’s niet kan bekijken, en je ook binnen de organisatie je video’s kunt afschermen, maakt dat Stream een interessante, en vooral laagdrempelige, toepassing is voor videoreflectie.

Binnen Inholland kan je ook MyMediasite gebruiken om je video’s veilig te delen, maar dit platform is eigenlijk gericht op het zelf maken van kennisclips en screencasts. Stream is een laagdrempelig platform om video’s te delen, via je desktop of  je andere devices.

Vlog
In de bijeenkomst met de cursisten van de BDB heb ik een eerste experiment gedaan met Stream. In Stream heb ik een groep aangemaakt waaraan ik de profielen van de cursisten heb gekoppeld. Deze groep heb ik op ‘prive’ ingesteld: alleen de cursisten hebben toegang tot deze groep en kunnen elkaars materiaal bekijken.

Ik heb de studenten een verwerkingsopdracht gegeven in het college. Maak aantekeningen, noteer voor jezelf de belangrijkste inzichten en opbrengsten. Aan het einde van de bijeenkomst heb ik de cursisten gevraagd om (1) in een paar zinnen op te schrijven wat de belangrijkste inzichten en opbrengsten waren en (2) om op basis hiervan een korte vlog van maximaal 2 minuten te maken, waarbij ze gebruik moesten maken van hun eigen smartphone. Vervolgens hebben ze zich via de browser op hun smartphone aangemeld bij Stream, hun groep geselecteerd om vervolgens in deze groep de vlog te uploaden. Vervolgens hebben we de resultaten met elkaar bekeken.

Het leren zit m.i. in het kort reflecteren op en samenvatten van de voor de cursist belangrijkste inzichten uit de bijeenkomst, en deze ook nog eens hardop te formuleren. Het maken van een vlog was even spannend voor de cursisten. Cursisten hielpen elkaar met het opnemen of maakte met elkaar één vlog.

Voor de cursisten was dit een voorbeeld van hoe je de smartphone van de student kunt inzetten om het leren en studeren te ondersteunen. Daarbij moet opgemerkt worden dat het even duurt voordat de video af te spelen is binnen Stream. Bij korte video’s gaat dat sneller dan lange video’s. In mijn experiment had ik na een half uur alle vlogs in de groep staan.

Videoreflectie
Ik zou Stream ook willen inzetten voor een ander onderdeel van de BDB. De cursisten maken opnames van lessen om deze te bespreken. De werkwijze via MyMediasite werkt niet optimaal voor de cursisten, met het gevolg dat de video’s op USB-sticks meegenomen werden. Deze video’s bespraken we dan in de bijeenkomst.

Met Stream hebben we nu een laagdrempelige toepassing voor collega’s om hun video binnen een afgeschermde groep met elkaar te delen. Bovendien kun je via de opmerkingen ook gericht verwijzen naar specifieke momenten in de tijdlijn, door de tijd van het fragment aan te geven (‘vanaf 1:23 zie je mij dit doen’).

Het zou mijn voorkeur hebben om via deze werkwijze fragmenten van cursisten voorafgaand aan de bijeenkomst te bekijken. De cursist krijgt dan de opdracht mee om zelf momenten in de tijdlijn aan te geven waar hij of zij feedback op zou willen hebben, mede-cursisten bestuderen ter voorbereiding de fragmenten en geven feedback. In de bijeenkomst bespreek je dan met elkaar het resultaat en de belangrijkste leerpunten.

Screencast

Met dank aan Tom Visscher.

Mobiele versie afsluiten