In bovenstaande TedTalk vraagt Tony Crabbe zich af waarom we het altijd zo druk hebben. Woorden van dezelfde strekking hoorden we van Crabbe tijdens de afsluitende keynote afgelopen dinsdag op Dé Onderwijsdagen. How do we find the time to innovate? Volgens Crabbe geen vraagstuk van timemanagement, maar om management van aandacht. Een thema waar ik zelf ook veel mee bezig ben.
Druk, druk, druk
Crabbe begint zijn bijdrage door aan te geven dat het ook steeds moeilijker is geworden om de tijd te vinden. Met name onze ‘psychologische wereld’ is de afgelopen jaren sterk veranderd. Er is meer (of veel te veel) informatie, meer media en meer communicatie. We zijn verslaafd geraakt aan deze media en communicatie via onze devices. A shot of e-mail before a shot of coffee in the morning.
En dus zijn we druk, druk, druk. Door demands and expectations from work and aspirations. Het probleem volgens Crabbe: we are busy and we sell it! We gebruiken het om te concurreren met anderen. Het gevolg is dat er sprake is van continue hyperstimulatie. Er is geen ruimte voor reflective thinking, voor niet-denken. Er is geen ruimte voor creatieve processen die zo belangrijk blijken te zijn bij het innoveren.
Crabbe geeft aan dat druk zijn je maar in een bepaalde mate overkomt. Het is vaker een keuze die we maken en sometimes it is a dumb strategy. In bovenstaande video noemt Crabbe een bepaalde vis als metafoor. In een aquarium met voldoende eten zal die vis zich dood eten. Het probleem is echter niet de hoeveelheid voedsel, maar het feit dat de vis niet kan stoppen met eten. Het gaat om gedrag. We moeten andere antwoorden vinden om om te gaan met onze taken.
Timemanagement is hierbij niet de oplossing volgens Crabbe. Dat verhoogt onze time awareness en daar worden we alleen maar drukker van en bovendien draagt dat niet bij aan het werkplezier. De oplossing ligt volgens Crabbe bij management of attention. We moeten leren als een surfer te denken.
Surf the wave
Organize your way out of trouble. Denk daar bij als een surfer, adviseert Crabbe. Die doet namelijk drie dingen:
1. Choose your wave. Surfers weten welke golven ze moeten laten gaan en welke ze moeten pakken. Waar wil je goed in worden, wat vind je echt belangrijk. En wat laat je dan strategisch liggen: strategic sloppyness.
2. Tijdens het surfen op de golf is de surfer 100% gefocust op die taak. We kunnen geen twee dingen tegelijk. Zoek een ‘brain dump’ waar je zoveel mogelijk noteert wat minder relevant is zodat je je hoofd vrij hebt voor wat echt je aandacht vraagt.
3. Ride the wave out. Maak de taak af waar je mee begonnen bent. Als we in een flow state komen dan presteren we beter.
Het valt Crabbe op als mensen kunnen kiezen voor een moeilijke maar uitdagende taak of een makkelijke maar saaie taak, ze vaak voor het laatste kiezen. Om vervolgens aan te geven dat die uitdagende taak binnenkort komt. Maar binnenkort komt nooit op deze manier. Het gaat om het veranderen van gedrag. Maak keuzes in wat je echt goed wil doen. The choice of the few. En dat vraagt dat je dient te accepteren andere dingen minder goed zijn. Schreef de perfectionist.
Op de vraag of we de innovaties waar we aan willen werken belangrijk vinden antwoorden we altijd ja. Maar we kunnen ze niet allemaal doen. We moeten een andere vraag stellen. Welke innovaties leveren het meeste succes op? Ook voor jou? Choose the problems you are really passionate about!
Vooruit
Vervolgens gaat het om het aanleren van nieuwe gewoontes. Om gemotiveerd te werken aan een innovatie en gemotiveerd te blijven is het gevoel dat je vooruit gaat het belangrijkste. Focus je hierbij op de belangrijkste zaken. Houd je bezig met de zaken die bijdragen aan wat je wilt bereiken, en niet met zaken die alleen maar tijd vragen (en bij mij geweldig uitnodigen tot uitstelgedrag). Doe dit iedere dag: what makes you an innovator?
Creëer kleine gewoontes, verandering van gedrag kost tijd. Beloon je zelf voor het uitvoeren van de taken. Maak keuzes. Stel prioriteiten.
Prioritijd.