Ook deze week weer één en ander verzameld aan interessante bronnen en gedeeld met collega’s, studenten en Twitter-volgers via mijn Scoop.it magazines. Hieronder een selectie uit de oogst van week 51 inclusief aantekeningen.
Afgelopen maandag had Nieuwsuur een item over programmeren in het basisonderwijs, met een ‘kritische noot’ van collega Jos Fransen, lector TLT:
Coderen is de nieuwe manier van schrijven en rekenen
In een item van ruim vijf minuten zien we hoe kinderen in India en Nederland leren programmeren, en luisteren we naar een app ontwikkelaar die pleit voor programmeren in het curriculum vanuit een economisch perspectief, staatssecretaris Sander Dekker die pleit voor een curriculum met aandacht voor digitale vaardigheden en Jos die, als lector TLT, vanuit leerprocessen redeneert. Het was duidelijk dat Jos geïnterviewd werd voor enige nuance in het verhaal, jammer dat het meeste van die nuance was weggeknipt.
Via een Insite-bericht werd de kritische noot alsnog toegelicht, ook opgepikt door Scienceguide:
Jos Fransen licht zijn opmerkingen in het programma verder toe: “Het item van Nieuwsuur gaat over ‘coderen in het basisonderwijs’, al is ‘programmeren in net basisonderwijs’ een meer correcte term. Formeel betreft coderen alleen het daadwerkelijk omzetten van een ontworpen strategie in codes van een programmeertaal, terwijl programmeren ook het ontwerp van die oplossingsstrategie omvat. Het is een onderwerp dat veel aandacht krijgt en vooral vanuit de visie op de ontwikkeling van de toekomstige beroepspraktijk wordt bekeken. Niet alleen vanwege de verwachte tekorten in de ict-sector, maar ook omdat in men in veel beroepen te maken zal krijgen met digitalisering en robotisering.”
“De vraag is of dat betekent dat je in het basisonderwijs moet leren programmeren, want niet iedereen zal programmeur worden”, vervolgt Fransen. “De waarde van programmeren moet daarom gezocht worden in de mogelijkheid die het biedt voor het versterken van analytisch en logisch denken en het ontwikkelen van inzicht in de digitale wereld. Daarmee zou het programmeren ook bij voorkeur verbonden moeten worden met vakken als taal, rekenen en techniek en op een doordachte wijze in het curriculum als doorlopende lijn moeten worden ontwikkeld.”
Via het Academia-profiel van Jo Tondeur kwam ik twee artikelen tegen die relevant zijn voor lerarenopleidingen. To do’s, gelukkig is het kerstvakantie:
Time for a new approach to prepare future teachers for educational technology use: Its meaning and measurement
Het artikel beschrijft onderzoek naar een instrument dat de perceptie meet van studenten over hoe zij de ondersteuning en training op de lerarenopleiding in het leren integreren van ICT in de les ervaren, waarbij gebruik wordt gemaakt van een zestal indicatoren uit het SQD-model.
Condities voor de succesvolle implementatie van leergemeenschappen: de casus van Teacher educator Design Teams voor ICT-integratie
Een artikel in het Tijdschrift voor Lerarenopleiders over professionaliseren van lerarenopleiders via docentenontwerpteams, en de condities voor succesvolle implementatie van deze ontwerpteams in de lerarenopleiding.
Verder nog twee scoops over jongeren en social media:
Zo gebruiken jongeren Instagram, Snapchat & YouTube in 2016 – Frankwatching
Interessante bijdrage om een beeld te krijgen hoe jongeren met social media omgaan, hoewel ik niet helemaal begrijp waar al die data nu vandaan komt. Er wordt ingezoomd op Instagram, Snapchat en YouTube: statistieken, gedrag, categorieën, influencers & merken.
Tieners vertonen andere betrokkenheid bij foto’s dan volwassenen: ze liken alles van elkaar. Vrienden zijn betekent dat je alles wat de ander doet leuk vindt, ook al vind je de foto niet echt mooi.
Yep, laten we jongeren die laatste plaats ook afnemen
Blogpost van Pedro de Bruyckere die zijn reactie geeft op een Europees voorstel om jongeren onder de 16 jaar toegang tot de social media te verbieden, en daarbij onderzoeker Danah Boyd aanhaalt die social media omschrijft als de laatste plaats waar jongeren nog samen kunnen komen zonder controle van ouders en school. Ik heb van haar It’s Complicated: The Social Lives of Networked Teens (PDF) gelezen waarin ze de invloed van technologie en social media op de jeugdcultuur beschrijft en de jongeren ook aan het woord laat. Goed boek! Verplichte kost voor studenten op de lerarenopleiding.
Meer social media gerelateerde zaken op mijn Pinterest-bord “Social media: nadenken over strategieën voor gebruik in en om school“
Meer lezen? Hier vind je mijn ‘magazines’.
Fijne dagen!