Via mijn werk, blogs en Twitter-feed kom ik veel digitale bronnen tegen. Een deel van deze bronnen vind ik relevant voor mijn collega’s, studenten, en andere geïnteresseerden/volgers. Deze bronnen deel ik via een aantal Scoop.it ‘magazines’. Hieronder een mini-selectie uit de oogst van deze week.
How To Transform Any Team of Experts Into An ‘Expert’ Team
In december schreven Mirjam Neelen Paul Kirschner op hun blog twee blogs over expert teams. Deel 1 en deel 2. Wat is een teams van experts en wanneer is er sprake van een echt ‘expert team’? In de bijdragen wordt o.a. het promotieonderzoek naar teameffectiviteit (lees o.a. hier) van lector Teaching, Learning & Technology Jos Fransen aangehaald.
Teaching and Learning Research Summaries: A collection for easy access.
Via Twitter struikelde ik over deze blogpost waarin Tom Sherrington een aantal bronnen heeft verzameld waarin onderwijsonderzoek op een toegankelijke manier voor docenten wordt samengevat.
Wat hebben we aan onderwijsonderzoek?
Een zeer relevante blogpost voor studenten van de MLI op Blogcollectief Onderoek Onderwijs van Dick van der Wateren. Een pleidooi voor het ontwikkelen van methoden die leraren zelf kunnen toepassen waardoor onderwijsonderzoek niet alleen belegd is bij universiteiten en hogescholen, maar juist ook bij de scholen zelf.
Meer via vind je mijn Scoop.it ‘magazines’.
Leesstapel
Verder is de leesstapel deze week weer wat hoger geworden, o.a. met:
- Proefschrift van Jimmy Frèrejean: Instruction for Information Problem Solving (via blogpost Judith van Hooijdonk);
- The effects of integrating mobile devices with teaching and learning on students’ learning performance: A meta-analysis and research synthesis. Sung et al. 2016.