Ik heb vandaag een inspirerende teamdag meegemaakt, over coachen op kracht en scenarioplanning. Veel geleerd, en vooral veel samen geleerd.
Eén van de werkvormen vandaag was het tekenen van een ‘rivier van leren’, een bended river. De rivier begint bij ‘het begin’, bijvoorbeeld de basisschool, en stroomt verder. Waar heb je geleerd? Wat zijn belangrijke momenten of fases. Wie zijn belangrijke mensen in dat proces?
Ik vind het een goed idee om naast tekeningen/schema’s van je persoonlijke leeromgeving, zoals die van D’Arcy Norman, Wilfred Rubens of van Marcel de Leeuwe, ook een ‘rivier van leren’ te tekenen. De laatste kan je zien als een tijdlijn van de ontwikkeling van je persoonlijke leeromgeving. Het geeft een extra dimensie weer. Je brengt in kaart waar bijvoorbeeld je inspiratie is ontstaan. En wat was het dat je inspireerde en hoe voelde dat? En heb je die zelfde inspiratie nog?
Als informeel leren en sociaal leren binnen organisaties steeds belangrijker gaan worden, dan is het interessant om eens elkaars ‘rivieren’ te bespreken.
Hieronder een afbeelding van mijn rivier, getekend onder een lichte tijdsdruk. Het is een kaart geworden.
Een rivier die door een aantal landen stroomt (een aantal landen staan niet op de kaart besefte ik mij later pas), met hier en daar een veerpont met stuurmannen die voor mij bepalend zijn geweest, en weerkaart-symbolen om aan te geven wat ik daar van vond. Zo is mijn basisschool/voortgezet onderwijs periode tamelijk mistig. Weet wel dat het mij niet heel erg inspireerde.
De stroom wordt breder naarmate ik meer leer. De rivier stroomt in de ‘zee van mogelijkheden’, er is nog heel veel te leren!