Oproep: Op zoek naar succesvolle leerpraktijken!

Ik hoor graag uw reactie!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Ik heb vorig jaar een vak gegeven in de lerarenopleiding rond jongerencultuur waarbij ik voor elke traditionele les, ook een oefening gaf waarbij de studenten te inhoud moesten toepassen, aanvullen,… met web2.0 tools, waarbij ze in feite zelf een groot deel van de cursus aanmaakten.
    Een overzichtje van enkele voorbeelden:
    – na de eerste les, maakten ze zelf via het leerplatform een online moeilijke woordenlijst, waarbij ze wiki gewijs elkaar corrigeerden.
    – na de les rond popmuziek en jongerencultuur maakten ze youtubecompilaties van verschillende ontwikkelingslijnen binnen de muziekgeschiedenis (terug met peerreview)
    – na de les rond trends werden ze zelf trendwatcher waarbij ze hun eigen omgeving moesten bevragen en een op het platform een trendwiki samenstelden.
    – bij de laatste les, over social media, wou ik hen het netwerkgevoel laten aanvoelen, dit deed ik met de meeste spectaculaire oefening (misschien ook omdat toen mijn zoon die dag geboren werd), lees hier het verslag hier

  2. Dag Pedro,

    Dank je wel voor je bijdrage. Komt op de lijst te staan! Ik neem contact met je op als ik meer vragen heb. Bedankt ook voor de link. Interessant!

  3. Hi Jeroen,

    Wij zijn sinds een paar maanden gestart met het toepassen van e-learning voor de kappersopleidingen op ROC’s. Ga hier eens kijken! http://www.youtube.com/user/hairlevelxl Een van de eerste stappen op dit gebied binnen een opleiding die vooral praktisch is georienteerd is het uploaden, raten van modellen die leerlingen knippen tijdens het meer ‘informele’ leerproces. Hoewel we net begonnen zijn zijn de resultaten al positief. Leuk detail, aantal scholen hebben ons gevraagd juist 2.0 functies eruit te halen :) Vanwege angst voor digitaal pesten etc. Als je wat meer wilt zien/weten mail dan maar even. joostuitdewilligen@tinqwise.nl

    Gr

    Joost

  4. Ha, weer een mooie bijdrage. Hairlevel XL. Ziet er professioneel uit! Ik zet het op de lijst! Dank voor je bijdrage.

  5. Ik ben net begonnen met een nieuwe opzet voor het vak informatiekunde aan eerstejaars communicatiestudenten.

    Het experiment staat geshowed op http://prezi.com/ssxn8u80wnm2/

    Vragen? Twitter: @douweschaaf

    Groet. Douwe.

  6. Jeroen,

    Heb je al een kijkje kunnen nemen op mijn digitale schoolplein?

    Deze opzet met googlesites is binnen de media afdeling goed ontvangen. Vanaf volgend jaar willen ze voor alle klassen een google site opzetten.

    bedankt voor de inspiratie!

    groet Frank

  7. Binnenkort wordt gestart met een, hoop ik, succesvol onderwijsproject. Bij Hogeschool Windesheim wordt een proef gedaan met de web 2.0 wikixperience.com (wxp).

    Het doel van wxp is om een brug te slaan tussen mensen, die ervaring in een vakgebied hebben opgedaan en mensen die hiervoor leren, of die zich hierin verder willen specialiseren.

    Voor auteurs en docenten is het interessant om te volgen hoe hun theorie in de praktijk wordt gebracht. Voor stagiaires en werknemers is het interessant om te weten hoe anderen over hun ervaringen denken. Het is een social media maar dan voor ervaringen en vragen/antwoorden daarover.

    Is wxp ook wat voor et lectoraat eLearning van INHolland? Wxp is open en vrij en kosteloos toegankelijk voor iedereen.

Over onderwijsmythes

Sliding Sidebar

%d