Oproep:
Voor het onderzoek Students’ Voices II van het lectoraat eLearning van Hogeschool INHolland ben ik op zoek naar:
Succesvolle leerpraktijken in het onderwijs waar leerlingen/studenten en de school/docenten samen verantwoordelijk (co-creators) zijn voor leerinhoud en leerproces en waar er betekenisvolle relaties kunnen worden gelegd tussen de formele leeromgeving van school en de informele leeromgeving van de leerling/student.
In het onderzoek staat de volgende vraag centraal:
Wat zijn kenmerken van succesvolle leerpraktijken met de inzet van Web 2.0- technologie die maken dat ze als model kunnen dienen voor een herontwerp van leerpraktijken in vergelijkbare en minder vergelijkbare contexten?
Meer hierover verderop in deze post, ik zal eerst de reden van mijn verzoek toelichten. Ik ben een aantal uren per week werkzaam als research fellow bij het lectoraat eLearning van INHolland. De onderzoeken van het lectoraat eLearning richt zich op de vraag, hoe de kwaliteit van het leren en onderwijs kan worden verbeterd door de inzet van ICT en e-learning.
Mijn activiteiten in het lectoraat zijn met name gericht op het onderzoeksproject Students’ Voices. Dit is een onderzoek naar de mening van leerlingen en studenten over leren met technologie. Dit onderzoek gaat dit jaar zijn tweede fase in: Students’ Voices II (lees hieronder een korte toelichting). En het is om deze reden dat ik mijn blog even misbruik voor deze oproep. Dus:
Bent u bezig met ontwikkelen/uitvoeren van een dergelijke leerpraktijk? Heeft u net een succesvol onderwijsproject uitgevoerd? Kent u collega’s of scholen die een dergelijke succesvolle leerpraktijk hebben? Grote projecten, kleine projecten, lessenseries, etc. Type onderwijs maakt niet uit. Ik hoor het graag! Via een reactie op deze post, via Twitter of jeroen.bottema[at]inholland.nl. Bij voorbaat dank! Zeg het voort! Re-tweet! Ik zou daar enorm mee geholpen zijn.
Deze leerpraktijken plaats ik op een longlist, waaruit ik samen met mijn collega’s een selectie zal maken.
Students’ Voices
In het schooljaar 2008-2009 is in Australië en Nederland onderzoek gedaan naar de ervaringen, verwachtingen en ideeën van leerlingen, studenten en jonge, startende leraren met de betrekking tot de inzet van ICT in leerprocessen: Students’ Voices.
De conclusies van dit onderzoek zijn te lezen in het bijbehorende rapport (PDF, 1.3 mb). Het artikel (PDF), geschreven door lector Guus Wijngaards, geeft een goede samenvatting van de belangrijkste conclusies. Een van de interessante vragen in het onderzoek vond ik die over het gebruik van social networking en social media in relatie met leren en onderwijs. Met andere woorden: wat zeggen jongeren over het gebruiken van hun informele, persoonlijke leeromgeving op het web in de formele leeromgeving van school. De leerlingen en studenten gaven aan dat hun persoonlijke leeromgeving niet zomaar vermengd moeten worden met leren op school. De lector schrijft in het artikel:
Het gaat over ‘locus of control’, want de persoonlijke omgeving staat onder controle van de eigenaar van die omgeving en bij onderwijs leggen leerlingen/studenten de ‘locus of control’ juist bij de onderwijsinstelling en de leraren. Zolang wij onvoldoende in staat zijn om het onderwijs zo in te richten dat de leerling zich daadwerkelijk mede-eigenaar gaat voelen van het eigen leerproces, is de kans dat persoonlijke omgevingen worden benut bij het reguliere leren klein. Er is nu nog een scherpe scheiding tussen formele leeromgeving en persoonlijke omgeving en pas als we erin slagen om bij herontwerp van het onderwijs de brug te slaan tussen beide werelden, kan een succesvolle verbinding worden gerealiseerd tussen de virtuele omgevingen die daarmee verbonden zijn. bron
Students Voices II
Dit is onder andere de aanleiding geweest voor het tweede deel van het Students’ Voices onderzoek en de onderzoeksvraag. We doen het onderzoek vanuit de overtuiging dat zowel de lerenden als de docent zich eigenaar moeten voelen van de leeromgeving.
Een belangrijk hulpmiddel hierbij is de inzet van ICT, en dan met name de web 2.0 tools. Door deze tools hebben de leerlingen/studenten meer mogelijkheden om actief deel te nemen en samen te werken aan leeractiviteiten, meer mogelijkheden om zelf leerinhouden te produceren. Deze tools maken vaak onderdeel uit van het ‘persoonlijke web’ van de leerling/student en worden nauwelijks in de formele leeromgeving van de school gebruikt. De vraag is of de leerling/student mede-eigenaar wordt van zijn leerproces door het inzetten van zijn persoonlijke leeromgeving. En hoe stem je beide leeromgevingen dan op elkaar af?
Door het bestuderen van leerpraktijken waar deze beide leeromgevingen met succes aan elkaar zijn verbonden willen we inzicht krijgen in de succesfactoren. Vervolgens willen we bestuderen of we daar een model uit kunnen genereren die je kunt gebruiken bij het ontwerpen van leerpraktijken.
Student centraal
In Students’ Voices I hebben we echt alleen de jongeren aan het woord gelaten, in Students’ Voices II zullen we naast een document studie, interviews gaan houden met alle betrokkenen in de leerpraktijken. Toch staat in dit onderzoek ook de stem van de jongeren weer centraal. Wij gaan uit van gedeelde verantwoordelijkheid bij jongeren voor het eigen leren en daarom is het belangrijk dat we luisteren naar hun ervaringen en ideeën. Door in het onderzoek hun rol en betrokkenheid te beschrijven, hopen we waardevolle elementen op te pakken waardoor we in het onderwijs de juiste keuzes kunnen maken als het gaat om het (her-)ontwerpen van onderwijs
Meer info:
Meer informatie over Students’ Voices kunt u vinden op de website. Op de laatste editie van de Online Educa in Berlijn gaf lector Guus Wijngaards een korte presentatie over Students’ Voices II. Ik heb daar onderstaande slidecast van gemaakt:
Met dank aan collega’s van het lectoraat.
Image: iStockphoto, Students’ Voices logo by Carel Fransen.
kijk eens bij de Knowmads zou ik zeggen http://www.knowmads.nl/
Ik heb vorig jaar een vak gegeven in de lerarenopleiding rond jongerencultuur waarbij ik voor elke traditionele les, ook een oefening gaf waarbij de studenten te inhoud moesten toepassen, aanvullen,… met web2.0 tools, waarbij ze in feite zelf een groot deel van de cursus aanmaakten.
Een overzichtje van enkele voorbeelden:
– na de eerste les, maakten ze zelf via het leerplatform een online moeilijke woordenlijst, waarbij ze wiki gewijs elkaar corrigeerden.
– na de les rond popmuziek en jongerencultuur maakten ze youtubecompilaties van verschillende ontwikkelingslijnen binnen de muziekgeschiedenis (terug met peerreview)
– na de les rond trends werden ze zelf trendwatcher waarbij ze hun eigen omgeving moesten bevragen en een op het platform een trendwiki samenstelden.
– bij de laatste les, over social media, wou ik hen het netwerkgevoel laten aanvoelen, dit deed ik met de meeste spectaculaire oefening (misschien ook omdat toen mijn zoon die dag geboren werd), lees hier het verslag hier
Dag Pedro,
Dank je wel voor je bijdrage. Komt op de lijst te staan! Ik neem contact met je op als ik meer vragen heb. Bedankt ook voor de link. Interessant!
Ik mijn reactie op je oproep op een andere blog geplaatst: http://ictoblog.nl/2010/01/20/waar-zijn-nou-die-goede-web-2-0-voorbeelden-in-het-onderwijs/comment-page-1#comment-6281
Stelling: er zijn veel mooie voorbeelden te vinden, maar je moet ze wel zoeken.
Dank je wel Igor, ik heb het gevonden.
Hi Jeroen,
Wij zijn sinds een paar maanden gestart met het toepassen van e-learning voor de kappersopleidingen op ROC’s. Ga hier eens kijken! http://www.youtube.com/user/hairlevelxl Een van de eerste stappen op dit gebied binnen een opleiding die vooral praktisch is georienteerd is het uploaden, raten van modellen die leerlingen knippen tijdens het meer ‘informele’ leerproces. Hoewel we net begonnen zijn zijn de resultaten al positief. Leuk detail, aantal scholen hebben ons gevraagd juist 2.0 functies eruit te halen :) Vanwege angst voor digitaal pesten etc. Als je wat meer wilt zien/weten mail dan maar even. joostuitdewilligen@tinqwise.nl
Gr
Joost
Ha, weer een mooie bijdrage. Hairlevel XL. Ziet er professioneel uit! Ik zet het op de lijst! Dank voor je bijdrage.
Ik ben net begonnen met een nieuwe opzet voor het vak informatiekunde aan eerstejaars communicatiestudenten.
Het experiment staat geshowed op http://prezi.com/ssxn8u80wnm2/
Vragen? Twitter: @douweschaaf
Groet. Douwe.
Jeroen,
Heb je al een kijkje kunnen nemen op mijn digitale schoolplein?
Deze opzet met googlesites is binnen de media afdeling goed ontvangen. Vanaf volgend jaar willen ze voor alle klassen een google site opzetten.
bedankt voor de inspiratie!
groet Frank
Binnenkort wordt gestart met een, hoop ik, succesvol onderwijsproject. Bij Hogeschool Windesheim wordt een proef gedaan met de web 2.0 wikixperience.com (wxp).
Het doel van wxp is om een brug te slaan tussen mensen, die ervaring in een vakgebied hebben opgedaan en mensen die hiervoor leren, of die zich hierin verder willen specialiseren.
Voor auteurs en docenten is het interessant om te volgen hoe hun theorie in de praktijk wordt gebracht. Voor stagiaires en werknemers is het interessant om te weten hoe anderen over hun ervaringen denken. Het is een social media maar dan voor ervaringen en vragen/antwoorden daarover.
Is wxp ook wat voor et lectoraat eLearning van INHolland? Wxp is open en vrij en kosteloos toegankelijk voor iedereen.