Leervlak

Op naar Show & Share 2009! (#INHShare09)

Leestijd: 3 minuten

Laat ik weer eens wat bloggen. Er zit tegenwoordig niet heel veel ruimte in de dag om te bloggen en de blogs te volgen. Ik zal proberen de komende weken wat blogposts uit de ‘draft-status’ halen en netjes afmaken. Het een en ander zal wat gedateerd zijn, maar ach, beter laat dan nooit. Het is belangrijk om zaken te laten zien en te delen. En dat is een bruggetje.

Show & Share ’09
Aanstaande donderdag vindt het jaarlijkse “Show & Share” evenement van Hogeschool INHolland plaats. Op S&S laten medewerkers van INHolland elkaar zien met welke projecten/activiteiten/concepten ze bezig zijn. Dat kan varieren van een presentatie over een  unieke specialisatieminor die door een opleiding is ontwikkeld, tot een workshop met een web 2.0 applicatie of een brainstormsessie over onderwijsvernieuwing. Naast de bijdragen van de medewerkers, worden er ook een aantal gastsprekers ingevlogen voor keynotes en workshops, zoals bijvoorbeeld Robbert Dijkgraaf, Alexandre Peltekian en Wilfred Rubens.

Ik vind het een belangrijk evenement. INHolland is een grote organisatie. Delen van kennis en samenwerken met collega’s van andere Schools is vaak een grote uitdaging voor de ‘gewone docent’. Dat hoeft ook niet altijd, maar het is goed om je te realiseren dat een organisatie als deze een enorme bron van informatie is en welke mogelijkheden dat met zich mee brengt. We kunnen veel van elkaar leren. We kunnen elkaar helpen met het oplossen van problemen in plaats van steeds op nieuw het wiel uit te vinden. S&S is zo’n moment om die relaties te leggen. Ik denk dat het innovatieve, informele karakter heel belangrijk is voor onze kennisorganisatie. Als iedere aanwezige collega die grondgedachte mee terug neemt naar zijn School, wie weet wat voor mooie dingen er allemaal kunnen gebeuren?

Wat ga ik doen? Iets met portfolio’s denk ik.
Ik ga dit jaar voor het eerst zelf presenteren. Twee keer zelfs.  In de bijeenkomst “Concrete ervaringen met het digitaal portfolio” krijgen ik en andere portfolio-coordinatoren 10 minuten om te vertellen wat op dit moment de belangrijkste leerpunten zijn met betrekking tot de invoering van het Winvision digitaal portfolio. Ik ben geintresseerd in hoe verschillende Schools het portfolio inzetten en hoe zij studenten ‘eigenaar’ maken van het portfolio.

In de middag organiseren ik en mijn collega’s een dubbel-presentatie over de mogelijkheden van streaming video binnen INHolland via SURFmedia en de Flip en hoe wij dit op onze School inzetten in kader van studieloopbaanbegeleiding en het werken met het digitaal portfolio. We laten een aantal demo’s zien hoe onze studenten met de Flip in de hand hun kenmerkende beroepssituaties in beeld brengen en hier samen met een medestudent op reflecteren.

Ik heb hier al eens eerder eens een blogpost over geschreven  We hebben een volle bak en uit de deelnemerslijst kan ik opmaken dat er ook een aantal mensen tussen zit waar ik veel van hoop te kunnen leren.

De rest van het programma
Ik begin denk ik met het bijwonen van de keynote van Alexandre Peltekian: ‘Rather a safe chaos, than a dangerous order’.

‘Ken je grenzen, niet de regels!’ Een piloot wil vliegen, een docent lesgeven. Naar analogie van innovatieve ontwikkelingen in de luchtvaart laat Alexandre Peltekian zien hoe wij het onderwijs op een nog hoger plan kunnen brengen. Namelijk door de verkeerstoren af te breken: professionals presteren beter zonder aansturing!

Dat past volgens mij bij mijn leerstijl. En we moeten onze mobiele telefoon meenemen. Geen moeilijke keuze!

Helaas, tweede en derde ronde moet ik missen omdat ik zelf ga presenteren. Jammer hoor, ik had graag Wilfred Rubens gehoord over zijn 8e peiler in de digitale didactiek of mijn vorige baas Willem Eikelenboom over diversiteit in leervoorkeuren. En die workshop over Digital City: A Serious Game had ik ook graag gevolgd.

In de vierde en laatste ronde ga ik naar Leren Linken, door docenten van de School of Communication, Media and Music: een verfrissende kijk op onderwijs en onderwijsontwikkeling met onder andere het onmogelijke als uitgangspunt.

Ik zal verslag doen via Twitter en blog.

Twitterfountain
Dit jaar zet de organisatie Twitter in, als tool om te laten zien hoe je informeel informatie met elkaar kunt delen.  Er komen steeds meer Twitterende INHollanders bij en hun tweets worden verzameld in de Twitterfountain. We gebruiken de tag #INHShare09. Op deze manier hoop ik wat dingetjes mee te pikken uit de andere bijeenkomsten. De fountain wordt ook geprojecteerd op locatie. Er zullen nog wel wat collega’s vreemd opkijken, maar ik hoop met name dat ze het voordeel zien van het inzetten van een dergelijke backchannel tijdens evenementen als deze.

Mobiele versie afsluiten