Het lectoraat eLearning van Hogeschool INHolland en Kennisnet zijn deze week gestart met het onderzoek “Laat de jongeren nu zelf eens aan het woord over ICT”.
Op de website van het lectoraat staat:
Wij willen graag weten hoe leerlingen, studenten en jonge, startende leraren aankijken tegen het gebruik van ICT op school en bij het maken van huiswerk. We willen te weten komen hoe ze het gebruiken en of ze ook ideeën hebben over hoe het beter gebruikt zou kunnen worden. Met ICT bedoelen we dan allerlei moderne technologie, van computers en het internet tot mobiele telefoons en digitale foto- en filmcamera’s.
Ik vind het een interessant onderzoek in een tijd waarin ‘het onderwijs’ aan de ene kant kritisch is over de vaardigheden en competenties van jongeren op het gebied van technologie en leren, maar aan de andere kant diezelfde technologie gebruikt om beter aan te sluiten bij de belevingswereld van jongeren. Persoonlijk hoop ik dat het onderzoek mij meer inzicht verschaft over hoe jongeren technologie inzetten in het informele leerproces en op welke manieren dat mijn onderwijs raakt.
Dit onderzoek bestaat naast het kwantitatieve onderzoek ook uit een kwalitatief onderzoek dat in het voorjaar van 2009 zal plaatsvinden. Ditzelfde onderzoek wordt ook uitgevoerd in Australie onder de naam Student’s Voices. De verschillende vragenlijsten staan online en zijn te bereiken via de website van het lectoraat.
waarom mogen de geinspireerde ‘oudere jongeren’ niet meedoen?