Dit schooljaar was ik als fellow researcher betrokken bij een onderzoek van het lectoraat eLearning van Hogeschool INHolland. Het onderzoek is in opdracht van Kennisnet gedaan. Het gaat om het onderzoek Student’s Voices of “Laat de jongeren nu zelf eens aan het woord over ICT!” Lees ook mijn eerdere posts over het onderzoek. Vorige week is het onderzoek gepubliceerd.
Achtergrond
Er wordt veel onderzoek gedaan naar ICT en eLearning in het onderwijs, maar nog relatief weinig onderzoek naar de verwachtingen en ervaringen van jongeren over het leren met ICT. Hoe kijken leeringen, studenten en startende leraren (in opleiding) tegen het gebruik van ICT op school. Hoe gebruiken ze de technologie en wat zijn hun wensen en verwachtingen ten aanzien van het gebruik van ICT in het onderwijs?
Op de website van het lectoraat staat:
Er wordt heel wat onderzoek gedaan naar jongeren en de manier waarop ze gebruik maken van ICT. Vaak om een algemeen beeld te krijgen. Meestal wordt de kans dan niet benut om aan jongeren zélf te vragen wat hun ervaringen zijn met ICT, met name bij het leren. Hoe ze vanuit die ervaringen aankijken tegen het inzetten van ICT bij het doen van huiswerk en welke verwachtingen ze eigenlijk hebben van het gebruik van ICT op school. Vandaar dat in Australië en in Nederland – met steun van Kennisnet – in de afgelopen maanden onderzoek is gedaan naar de verwachtingen en de ervaringen van studenten, leerlingen en jonge, startende leraren met betrekking tot het leren met ICT in het onderwijs. Ben je geïnteresseerd in de resultaten? Download dan de rapportage of het artikel.
Download
- Onderzoeksrapportage kennisnetonderzoek Students’ Voices (pdf)
- Artikel over kennisnetonderzoek Students’ Voices (pdf)
Ik zal binnenkort het onderzoek toelichten en mij richten tot de leraren-in-opleiding op de School of Education.