Kennismaking met Open Space Technology

Ik hoor graag uw reactie!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Dank voor deze uitvoerige impressie. Vraag: gaat deze werkvorm ervan uit dat deelnemers expertise hebben van het onderwerp? Met andere woorden: kun je deze werkvorm ook gebruiken als leerlingen/studenten nog weinig van het onderwerp afweten?

  2. Goede vraag!

    De werkvorm gaat er vanuit dat de deelnemers betrokken zijn bij het onderwerp, dat kan expertise impliceren maar hoeft in principe niet. Het hangt sterk af van de centrale probleemstelling waar oplossingen voor gevonden moeten worden.

    Kijk, als je een grote groep hebt, is het minder een probleem als er mensen rondlopen die geen of weinig kennis hebben van het onderwerp. Die laten zich informeren, stellen misschien net de juiste vragen, kan dus goed werken. Maar je hebt ook andere rollen nodig, die bijvoorbeeld initiatief nemen op basis van hun expertise of vraag een sessie te organiseren.

    Als je werkt met klas en je neemt een thema waar ze weinig over afweten, dan lijkt het mij dat er te weinig dynamiek is voor een succesvolle open space. Ik vraag me dan ook af of er dan sprake is van voldoende betrokkenheid. Maar bijvoorbeeld een open space bijeenkomst houden over iets als ‘leefklimaat in de school’, dat is iets waar de leerlingen bijv. wel expert in zijn. Dat zou volgens mij fantastisch werken.

    Helpt dit?

Sliding Sidebar

%d