Leervlak

Introductiesessie #digibord

Leestijd: 2 minuten

Vandaag verzorgde ik voor studenten van de kopopleiding  een introductiesessie over digiborden. Studenten schoven de pepernootjes vooral naar de kolom ‘beginner’ toen ik ze vroeg naar hun ervaring met het digibord bij binnenkomst. Een enkeling had wel een digibord in het lokaal hangen, maar gebruikte het met name als projectiescherm.

Ik ben geen beginner meer als het gaat om het digibord, maar ben zeker nog geen expert! Het is geen instrument dat ik dagelijk gebruik, en daar moet ik het wel van hebben: leren door doen. Ik smul graag van de #digibord tweets op Twitter en de digibord-posts van Andre Manssen, daar leer ik op informele manier veel van. Ik ben vooral geïnteresseerd in de didactiek van het digibord (hat tip to Michel van Ast) en onderzoek met studenten de mogelijkheden om met behulp van het digibord een effectieve en interactieve les te ontwerpen.

Vandaag heb ik met studenten de basics van het SMARTboard besproken, voorbeelden van software en bronnen besproken die goed werken in combinatie met het digibord (tip van student over virtuele tours bij deze toegevoegd aan presentatie) en kijken wat de mogelijkheden zijn voor een effectieve en interactieve les. Hiervoor heb ik een demo laten zien met een aantal hide-, move-, -pull & reveal trucs in de Notebook software. Vervolgens zijn de studenten in twee-tallen gaan experimenteren met deze trucs. Op deze manier maakte ze kennis met de toolbar en het werken met objecten, en dat het maken van een digibord-instructie een hele heldere strategie vereist van een docent.

Hieronder de presentatie en het demo notebook bestand.

Mobiele versie afsluiten