Als studenten docenten gaan inspireren, dan gaat het goed met het onderwijs! Een aantal weken geleden had ik een gesprek met twee studenten uit mijn leergebied Mens & Wereld, Richard Molenaar en Stef Maas, naar aanleiding van een bezoek aan de Schools Technology Centre (STIC) van Microsoft in Brussel, waar zij een masterclass “Leren in praktijk brengen” volgden.
De heren doen verslag over deze dag en leggen en passant even hun onderwijsvisie op tafel. Dit zijn early adaptors-in-opleiding, en dat regelen ze zelf. Dat wordt een vet bekwaamheidsdossier! Kijkt u even mee? Met toestemming van Richard en Stef.
Drie fragmenten
1. Studenten vertellen ver de Masterclass “Leren in praktijk brengen” georganiseerd door Microsoft in Brussel, de studenten vertellen over een ‘project Nederlands – Geschiedenis’, waar ze de surface table in een ‘verbeterde versie’ gaan inzetten.
2. Studenten vertellen over de visie op onderwijs van Microsoft, betekenisvol leren en de veranderende rollen van docent en student.
3. Studenten over de keuze van het project met een SMARTboard naar aanleiding van masterclass, geinspieerd door de Surface Table.
Masterclass
De masterclass was speciaal georganiseerd voor leraren-in-opleiding, een gelegenheid voor de studenten om uiteraard kennis te maken met de softwaretoepassingen van Microsoft. Ik kon door omstandigheden op het laatste moment niet mee (terwijl ik m’n Apple Powerbook en iPhone wel netjes had opgepoetst) naar het STIC in Brussel. Het STIC is een educatief lab waar didactiek op het gebied van ICT op een lijn moet worden gebracht met de technologie van Microsoft. De studenten kregen de opdracht om een lestoepassing te bedenken rondom een van de technologieën van Microsoft. Dit werd gelijk een uitdaging. De studenten die daadwerkelijk het plan uitwerken, dingen mee naar een prijs.
Stef en Richard hebben de uitdaging aangenomen! Geïnspireerd door de Surface en Popfly.
Early adaptors
De uitnodiging van Microsoft kwam op mijn bordje via een collega, die op zoek was naar studenten. Een mail naar alle studenten leverde een klein clubje op. Intrinsiek gemotiveerd, met besef dat er geen studiepunten te verdienen waren, wel een goede leerervaring en een kans om zich te profileren als jonge docenten in opleiding. Pioniers!
Ik vind het belangrijk dat een opleiding dergelijke kansen biedt aan studenten. Ik weet uit mijn studieperiode dat ik in het derde jaar van mijn opleiding verplicht een specialisatietraject moest volgen. Ik had het helemaal gehad met mijn studie, was gedemotiveerd, verknalde een stage en stond op het punt om te kappen met de opleiding.
Toch koos ik dan maar voor het ICT-traject. Nico Juist en Tom Visscher namen mij mee in de wereld van producerend leren met behulp van ICT. En dat raakte mij! Vanaf dat moment begon ik het onderwijs leuk te vinden, ontwikkelde ik mijn lesstijl en onderwijsvisie. Ik ben de rest van mijn opleiding niet meer van die afdeling afgeweest en de rest is geschiedenis.
Ik vind het erg gaaf om te zien hoe deze twee studenten enthousiast en gepassioneerd praten over ICT en onderwijs. Dat alles door een simpel mailtje en een dagje Brussel. Stef Maas is ondertussen betrokken geraakt bij het STIC en Microsoft en zal ook op de IPON aanwezig zijn om z’n ding te doen! In juni presenteren zij hun project.
Ik hoop op nog een paar inspirerende gesprekken!