Erno Mijland publiceerde deze week het ideeënboek “Sociale media in het onderwijs“. Een prachtig en innovatief initiatief, en wel om twee redenen.
1. Goed voorbeeld doet volgen
In het boekje worden 17 lesideeën beschreven waar sociale media geïntegreerd wordt. Deze beschrijvingen gaan via een vast format. Beschreven worden onder andere de toepassing(-en), een stappenplan, de meerwaarde/opbrengst, koppeling met het vakgebied of kerndoelen, docentactiviteiten en leerlingactiviteiten. ‘TPACK-verantwoord‘, en voor studenten en collega’s op de lerarenopleiding een inspirerend document. Niet alleen om de kunst af te kijken en de suggesties aan te passen en zelf uit te proberen, maar juist ook om te leren welke aspecten en keuzes van belang zijn bij het integreren van sociale media (en ICT in het algemeen) in de les. Een document dat goed aansluit bij de kennisbasis ICT.
2. Teach as you preach
De basis van dit boekje is gelegd tijdens een workshop over sociale media die Erno Mijland verzorgde op een school. Vervolgens heeft Erno de sociale media ingezet:
De basis van dit boekje is gelegd tijdens een workshop over sociale media die Erno Mijland verzorgde op een school. Vervolgens heeft Erno de sociale media ingezet:
Een van de kenmerken van sociale media is dat je tijd- en plaatsonafhankelijk kennis kunt delen en kunt samenwerken. Om die invalshoek te illustreren, leek het me een mooi experiment de buitenwereld bij de workshop te betrekken. Voor wie er niet bij kon zijn, maar wel mee wilde doen, bood ik op mijn weblog een artikel aan met de samenvatting van mijn introductie en een beschrijving van het praktijkgedeelte. Om het aantal deelnemers zo groot mogelijk te maken, postte ik aankondigingen van deze activiteit in een aantal LinkedIn- groepen en op Twitter (hashtag: #smiho).
In een paar dagen tijd is dit boekje samengesteld. Dat is de kracht van sociale media.
Het boekje kunt u hier gratis downloaden. Bijna gratis, kost een tweet. Of een vraag.
Afbeelding: Argonne/Flickr/BY-SA