Leervlak

Een assessment aan een Surface (#owd09)

Leestijd: 2 minuten

Het zijn de laatste weken van het schooljaar. De laatste loodjes voor Frank. Frank is eerstejaars student aan de lerarenopleiding. Over een klein uurtje heeft hij zijn ‘fasetoets’, een assessment. In een gesprek met twee assessoren moet duidelijk worden of hij beroepsgeschikt is en wat de aandachtspunten zijn voor de volgende fase. Frank logt in op zijn digitaal portfolio en bekijkt de documenten, video’s en foto’s die hij heeft gerangschikt voor zijn assesoren. Dit is het bewijsmateriaal waarmee hij aantoont dat hij een positieve ontwikkeling heeft doorgemaakt in zijn loopbaan als student en beginnend docent.

Frank wordt uitgenodigd om binnen te komen. In de ruimte zitten zijn assesoren om een Surface table. Frank gaat er bij zitten. Hij ziet dat zijn portfolio ‘al op tafel ligt’, het gedeelte dat hij had ingericht voor de assessoren. Frank schuift met zijn vingers over het oppervlak en ordent het een en ander. Hij vergroot een document met een overzicht van belangrijke leerpunten dit jaar.

De assesoren stellen Frank verdiepende vragen. De assessoren vragen Frank of hij het bewijsmateriaal wil laten zien dat aantoont hoe hij zich heeft ontwikkeld op het terrein van leidinggeven aan een groep. Frank reikt naar de Surface table en met een aantal schuifbewegingen met zijn vingers haalt hij de stukken naar voren en vergroot ze. Een van de assessoren helpt hem om alles duidelijk zichtbaar te maken. Wat niet meer nodig is, verdwijnt weer in de ‘map’. Frank laat een product in zijn digitaal portfolio zien waarin hij een kenmerkende beroepssituatie heeft uitgewerkt. Hij opent het bijbehorende videofragment er bij en draait het naar de assessoren toe, zodat ze het goed kunnen zien.  Een van de assesoren opent het bijbehorende reflectieverslag om wat meer verheldering te krijgen. Vervolgens wordt het digitaal portfolio er weer bij betrokken en worden de 360 graden scans besproken.

Na een klein uurtje is het gesprek afgelopen. Frank heeft er een goed gevoel over. Hij voelde zich tijdens het gesprek op zijn gemak, iedereen was actief onderdeel van het gesprek. Natuurlijk had Frank zijn laptop mee kunnen nemen, maar dan was het gesprek wat meer eenrichtingsverkeer geweest. Ook had hij nooit zo snel alles kunnen laten zien. Volgend jaar maar eens kijken of hij de Surface table kan inzetten in een projectgroep. Een Surface table is wat dat betreft een voorbeeld van social hardware.



Context
Op de Onderwijsdagen 2009 zat ik samen met Carlo van Haren van Winvision aan een Surface, en speelden een SLB-gesprek met het portfolio en documenten ‘op tafel’. Het lijkt me een gaaf experiment om eens een assessment te doen van een docent met behulp van de Surface.

Photo’s by jeroenbottema | Flickr


Mobiele versie afsluiten