Het zijn de laatste weken van het schooljaar. De laatste loodjes voor Frank. Frank is eerstejaars student aan de lerarenopleiding. Over een klein uurtje heeft hij zijn ‘fasetoets’, een assessment. In een gesprek met twee assessoren moet duidelijk worden of hij beroepsgeschikt is en wat de aandachtspunten zijn voor de volgende fase. Frank logt in op zijn digitaal portfolio en bekijkt de documenten, video’s en foto’s die hij heeft gerangschikt voor zijn assesoren. Dit is het bewijsmateriaal waarmee hij aantoont dat hij een positieve ontwikkeling heeft doorgemaakt in zijn loopbaan als student en beginnend docent.
Frank wordt uitgenodigd om binnen te komen. In de ruimte zitten zijn assesoren om een Surface table. Frank gaat er bij zitten. Hij ziet dat zijn portfolio ‘al op tafel ligt’, het gedeelte dat hij had ingericht voor de assessoren. Frank schuift met zijn vingers over het oppervlak en ordent het een en ander. Hij vergroot een document met een overzicht van belangrijke leerpunten dit jaar.
De assesoren stellen Frank verdiepende vragen. De assessoren vragen Frank of hij het bewijsmateriaal wil laten zien dat aantoont hoe hij zich heeft ontwikkeld op het terrein van leidinggeven aan een groep. Frank reikt naar de Surface table en met een aantal schuifbewegingen met zijn vingers haalt hij de stukken naar voren en vergroot ze. Een van de assessoren helpt hem om alles duidelijk zichtbaar te maken. Wat niet meer nodig is, verdwijnt weer in de ‘map’. Frank laat een product in zijn digitaal portfolio zien waarin hij een kenmerkende beroepssituatie heeft uitgewerkt. Hij opent het bijbehorende videofragment er bij en draait het naar de assessoren toe, zodat ze het goed kunnen zien. Een van de assesoren opent het bijbehorende reflectieverslag om wat meer verheldering te krijgen. Vervolgens wordt het digitaal portfolio er weer bij betrokken en worden de 360 graden scans besproken.
Na een klein uurtje is het gesprek afgelopen. Frank heeft er een goed gevoel over. Hij voelde zich tijdens het gesprek op zijn gemak, iedereen was actief onderdeel van het gesprek. Natuurlijk had Frank zijn laptop mee kunnen nemen, maar dan was het gesprek wat meer eenrichtingsverkeer geweest. Ook had hij nooit zo snel alles kunnen laten zien. Volgend jaar maar eens kijken of hij de Surface table kan inzetten in een projectgroep. Een Surface table is wat dat betreft een voorbeeld van social hardware.
Context
Op de Onderwijsdagen 2009 zat ik samen met Carlo van Haren van Winvision aan een Surface, en speelden een SLB-gesprek met het portfolio en documenten ‘op tafel’. Het lijkt me een gaaf experiment om eens een assessment te doen van een docent met behulp van de Surface.
Photo’s by jeroenbottema | Flickr
Hi,
Leuk idee, als je dit een keer in de praktijk wilt brengen, ik heb 2 surface tafels, voorlopig nog in bruikleen voor projecten. In 2010 (begin) beschikbaar voor eenpaar weken.
Groet Luc
Bedankt voor je positieve reactie en geweldig aanbod. De intentie is om inderdaad iets soortgelijks uit te voeren, alle hulp is welkom! Misschien neem ik binnenkort wel contact met je op!
Hmmm, ja, ik zie toch echt niet zoveel meerwaarde vergeleken met een laptop. Het “snel alles kunnen laten zien” met een surface tafel of een laptop hangt vooral ervan af hoe goed de applicatie bediend kan worden door de student en/of assessor.
Natuurlijk ziet zo’n surface table er gelikt uit en zo. Vind ik ook, maar laten we ook even wat verder kijken dan onze eigen toys-for-boys gedachten…..
En dan nog een hele andere insteek, die ik ook wel relevant vindt: realiseer je je dat je zit te ‘likkebaarden’ bij gesloten hard- en software. Zie ook dit bericht over een vergelijkbare situatie in bibliothekenland
Nou Wytze, zoals je gelezen hebt heb ik toch wel iets meer in gedachten dan alleen ’toys-for-boys’.
Als het gaat om studieloopbaanbegeleiding en werken met het digitaal portfolio in de opleiding, dan gaat het mij om het betrekken van studenten. De wow-factor van een Surface table kan daar een bijdrage aan leveren. Een hele kleine bijdrage, maar een beetje innovatie en experimenteren kan geen kwaad.
Wat mij aanspreekt (en ik zou dat moeten onderzoeken hoor) aan de Surface table in combinatie met een slb-gesprek of interview-assessment, is dat de student samen met de docenten ‘om de tafel zit’, in plaats van ’tegenover’ de docenten. En hoe kan de technologie dat idee, het idee dat de student echt gelijkwaardig deelnemer is in het gesprek, ondersteunen en versterken. De surface table in combinatie met gesprekstechnieken. Lijkt me leuk om me eens in te verdiepen.
Deze URL is weg gevallen in mijn vorige reactie (hopelijk werkt dit nu wel):
http://www.open20.nl/elgg/pg/blog/waaier/read/390/bibliotheek-open-uw-software