Vorig jaar ben ik betrokken geweest bij een Erasmus+ subsidie-aanvraag voor internationaal onderzoek naar de didactische inzet van mobiele technologie in het onderwijs. Samen met mijn collega’s van het lectoraat Teaching, Learning & Technology zijn we in september 2017 gestart met het project Designing and Evaluating Innovative Mobile Pedagogies (DEIMP). Het betreft een gezamenlijke aanvraag van zeven instituten die betrokken zijn bij het opleiden van leraren, met als penvoerder Hull University (UK). Per instituut zijn minimaal vier scholen uit het werkveld betrokken. Op deze scholen worden door docenten innovatieve toepassingen met mobiele devices ontworpen, getest en geëvalueerd, waarbij gebruik wordt gemaakt van instrumenten die in het onderzoeksproject worden ontwikkeld.
Aanleiding
Onderstaande informatie komt deels uit de Erasmus+ aanvraag. De aanleiding van het onderzoeksproject is dat veel scholen en opleidingen bezig zijn met de implementatie van mobiele technologie in het onderwijs o.a. via de aanschaf van tablets of andere BYOD (Bring Your Own Device)-initiatieven. Er is echter nog weinig bekend over de impact van de didactische inzet van mobiele technologie op het leren van jongeren en dat maakt besluitvorming ten aanzien van dergelijke initiatieven lastig. Er ontbreekt informatie om afgewogen keuzes te maken waardoor de kans op duurzame implementatie van mobiele technologie kleiner wordt.
Onderzoek naar de inzet van mobiele technologie is vaak gericht op kleinschalige pilots en showcases, en leveren te weinig generieke inzichten op die te gebruiken zijn voor andere contexten. Bovendien blijkt uit onderzoek (lees o.a. hier) dat de mobiele devices vaak worden ingezet ter substitutie van bestaande leerpraktijken, waarbij de affordances van de mobiele devices onvoldoende benut worden. Uit onderzoek blijkt dat als de affordances van mobiele devices volledig benut worden dat dit mogelijk kan leiden tot grotere betrokkenheid van jongeren bij het leren, sociale inclusie, motivatie en betrokkenheid bij de eigen omgeving.
Transnationaal
Het doel van het DEIMP-onderzoeksproject is om meer kennis te creëren over innovatieve didactische inzet van mobiele technologie, en inzichten te genereren in factoren die belangrijk zijn voor duurzame implementatie van dergelijke initiatieven.
Om kennis en inzichten te verwerven over de didactische inzet van mobiele technologie in innovatieve leerpraktijken waarbij de affordances van mobiele technologie worden zoveel als mogelijk worden benut om het leren van jongeren binnen en buiten de grenzen van de school te ondersteunen zijn docenten nodig die dergelijke leerpraktijken ontwerpen, uitvoeren en evalueren. Het is hierbij van belang dat deze docenten verbonden zijn met andere collega’s zodat er sprake kan zijn van kennisuitwisseling tijdens het ontwerpproces maar ook om de kans te vergroten dat best practices verspreid kunnen worden.
Partners in het project, een zeven-tal universiteiten en hogescholen in Europa, die expertise hebben over de didactische inzet van (mobiele-) technologie en het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van praktijkgericht onderzoek, werken samen met partners in het eigen werkveld.
Onderzoekers, docent-onderzoekers en studenten van de lerarenopleiding van de hogeschool ondersteunen de werkveldpartners met het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van innovatieve leerpraktijken waarbij mobiele technologie wordt ingezet. Dat betekent dat de Pabo van het domein Onderwijs & Innovatie van de hogeschool in nauwe samenwerking met het lectoraat TLT als een spin in het web fungeert van een cluster van werkveldpartners, die weer in verbinding staan met de clusters van de andere onderzoekspartners. Een interessante onderzoeksgemeenschap.
Opbrengsten
In de aanvraag staan de volgende opbrengsten beschreven:
1. Scoping-study
Het betreft verkennend onderzoek (dmv. literatuurstudie, Delphi-studie) naar de didactische inzet van mobiele technologie ten behoeve van leren en lesgeven. Hoe draagt het benutten van de affordances van mobiele technologie bij aan het leren van jongeren? Het onderzoek levert ontwerpeisen op voor het ontwikkelen van een app (2) en professionaliseringstraject (4).
2. Het ontwikkelen van een app
Mede op basis van de resultaten uit de scoping-study (1) wordt een mobiele applicatie ontwikkeld met als doel om het ontwerpen en evalueren van innovatieve didactische scenario’s met inzet van mobiele technologie te ondersteunen. Hierbij worden de principes van ontwerpgericht onderzoek ingezet. Doelgroep van de app zijn docenten, lerarenopleiders en studenten van de lerarenopleiding.
3. Het ontwerpen van een professionaliseringstraject
Parallel aan het onderzoeksproject wordt een MOOC ontwikkeld en uitgevoerd gericht op lerarenopleiders, docenten, leidinggevenden en andere geïnteresseerde stakeholders. In de MOOC staat het ontwerpen van innovatieve leerpraktijken met didactische inzet van mobiele technologie centraal, op basis van de app (2) en de ervaringen van de gebruikersgroep in het DEIMP-project. De MOOC heeft als doel promotie van het DEIMP-project, disseminatie van de onderzoeksresultaten en opschaling van het project door buitenstaanders bij het project te betrekken. De MOOC heeft een looptijd van ongeveer 12 weken, afhankelijk van de mate waarin geparticipeerd gaat worden (passief-volgend, actief-volgend, actief-praktijk).
4. Case-studies
Verslaglegging en rapportage (case studies) van ervaringen van gebruikers (werkveldpartners) in het ontwerpen en evalueren van innovatieve leerpraktijken met inzet van mobiele technologie, mede op basis van de app (2). Docentenopleiders begeleiden docenten in het werkveld. De methodiek van ontwerpgericht onderzoek wordt toegepast. Voor iedere werkveldpartner is de opbrengst een multimediale casestudy van het onderzoeksproject, met daarin de presentatie van opbrengsten, uitdagingen en belemmeringen t.a.v. de didactische inzet van mobiele technologie, en de activiteiten die zijn ondernomen.
5. Het presenteren van onderzoeksresultaten
Het betreft hier de presentatie van onderzoeksresultaten (papers, conferentie-papers, journal articles en MESH-guides) met als doel dissiminatie en validatie van de onderzoeksresultaten. Er worden in ieder geval drie journal articles geschreven.
Daarnaast organiseert iedere partner twee nationale Learning, Teaching & Training events (LTTE), en sluiten we het project met een internationale training voor docenten en lerarenopleiders op Cyprus.
Ik ben projectleider voor het Nederlandse deel van het DEIMP-project en werk samen met enkele scholen uit het primair onderwijs in Den Haag en omgeving. Dit schooljaar voeren wij op deze scholen een verkennend onderzoek uit naar de huidige stand van zaken t.a.v. de didactische inzet van mobiele technologie, en de wensen die er zijn t.a.v ondersteuning. Aan het einde van het schooljaar organiseren wij een eerste LTTE-event.
Informatie
Je kan de voortgang van het project volgen via o.a. onderstaande kanalen (we knappen nog een ander op qua look and feel).
Deimpeu.com
LinkedIn group
Twitter
En ik zal proberen via dit blog een en ander te delen.
Leuk project. ;-)
Zeker! O.a. door jullie betrokkenheid! We kunnen veel met en van elkaar leren hoop ik, tav de inzet van mobiele technologie!