Digital curation is the selection, preservation, maintenance, collection and archiving of digital assets. Digital curation establishes, maintains and adds value to repositories of digital data for present and future use (Wikipedia). Ik cureer via mijn Scoop.it magazines digitale bronnen die relevant zijn voor mijn werkzaamheden, maar ook interessant kunnen zijn voor mijn collega’s, studenten en volgers. Hieronder een selectie uit de oogst van week 02.Nog even over de titel. Voor de titel “Scoop.it overzicht week x” heb ik een alternatief bedacht: Cureervlak. En omdat dit de zesde blogpost is waarin ik verslag doe van het gecureer: #6.
Hoe studenten je feedback niet langer negeren
Een bijdrage van Martijn Leenknecht op het Platform Leren van Toetsen over het ontvangen en benutten van feedback door studenten. En als je daar dan toch bent, kijk ook eens bij de afgeronde onderzoeken.
Kan online leren ook ‘sociaal leren’ zijn?
Een leerzame blogpost van Wilfred Rubens over oorzaken waarom online leren als onpersoonlijk ervaren kan worden: perceptie, transactional distance en complexiteit. Met verwijzingen naar mijn recente bijdragen over de complexiteit van asynchrone discussie. Deze inzichten helpen ons in het effectief inzetten van de digitale leeromgeving. En met de trend van gepersonaliseerd onderwijs en verregaande digitalisering zal de aandacht voor sociaal leren in het hoger beroepsonderwijs alleen maar groter worden.
Laptops in Class Are The New Second-Hand Smoke
Paul Kirschner beschrijft in zijn blogpost een aantal onderzoeken naar de effecten van laptops tijdens de les op het leren. En ik denk gelijk aan de masterclasses met de studenten van de MLI. Het gebruik van laptops tijdens de les is niet alleen een self-inflicted distraction voor de lerende zelf maar heeft ook negatieve gevolgen voor de mede-student zonder laptop:
The results demonstrate that it’s not only users of laptops who suffers a detrimental effect of their use, but also that those learners who are in-view of multitaskers had reduced comprehension of lecture material. In other words, multitasking on a laptop poses a significant distraction to both users and fellow students and can be detrimental to comprehension of lecture content.
Meer via vind je mijn Scoop.it ‘magazines’.
Leesstapel
Verder is de leesstapel deze week weer wat hoger geworden, o.a. met:
- Suárez Á., Specht M., Prinsen F., Kalz M. & Ternier S., A review of the types of mobile activities in mobile inquiry-based learning, Computers & Education (2017)
- Alrasheedi, Muasaad; Capretz, Luiz Fernando; and Raza, Arif, “A Systematic Review of the Critical Factors for Success of Mobile Learning in Higher Education (university students’ perspective)” (2015). Electrical and Computer Engineering Publications. Paper 82.
- Jo Tondeur, Natalie Pareja Roblin, Johan van Braak, Joke Voogt & Sarah Prestridge (2016): Preparing beginning teachers for technology integration in education: ready for take-off?, Technology, Pedagogy and Education
- Adams Becker, S., Pasquini, L. A., and Zentner, A. (2017). 2017 Digital Literacy Impact Study: An NMC Horizon Project Strategic Brief. Volume 3.5, September 2017. Austin, Texas: The New Media Consortium.