Digital curation is the selection, preservation, maintenance, collection and archiving of digital assets. Digital curation establishes, maintains and adds value to repositories of digital data for present and future use. Ik cureer via mijn Scoop.it magazines digitale bronnen die relevant zijn voor mijn werkzaamheden, maar ook interessant kunnen zijn voor mijn collega’s, studenten en volgers. Hieronder een selectie uit de oogst van de afgelopen weken.
Over directe instructie
Er is de laatste weken veel geschreven over directe instructie. Paul Kirschner schrijft in zijn blog over wat directe instructie wel en niet is en vraagt zich af waarom beleidsmakers en onderwijshervormers kritiek hebben op directe instructie: “Iedereen haat directe instructie. Het enige goede eraan is dat het werkt!
Op hetzelfde platform reageert Dick van Wateren op de bijdrage van Kirschner. Hij zou pleit voor het voeren van een goede discussie over de voors en tegens van directe instructie en ontdekkend/onderzoekend leren. Zijn stelling: “Eigenlijk zijne alle goede vormen van onderwijs, inclusief ontdekkend/onderzoekend leren, varianten op directe instructie”. Daarnaast vind Van Wateren dat de discussie vaak eenzijdig gevoerd wordt vanuit academische doelen en vraagt aandacht voor de pedagogische en vormende doelen in het onderwijs.
De Learning Scientists schreven vorige week een bijdrage over de voors van ontdekkend/onderzoekend leren: In Defense of Inquiry Learning in reactie op een eerdere bijdrage: The Case Against Inquiry-Based Learning.
Wilfred Rubens doet verslag van een bijdrage van hoogleraar Filip Dochy die ervoor pleit om te stoppen met “eenrichtings lesgeven”. Rubens maakt duidelijk dat er vaak een negatieve invulling wordt gegeven aan de betekenis van directe instructie: de docent als kennisoverdrager (frontaal lesgeven) en de student die passief consumeert. Rubens beschrijft vervolgens drie andere betekenissen van directe instructie waarbij duidelijk wordt dat het een verzamelnaam is voor allerlei vormen van onderwijs waarbij het belang van actief leren door lerenden benadrukt wordt.
De docent maakt het verschil
Paul Kirschner en Mirjam Neelen schrijven in deze bijdrage over de invloed van docenten op de effectiviteit van leren. Ze gebruiken hiervoor de meta-analyse van Hattie, waarbij ze ook aandacht hebben voor de kritieken op deze meta-analyse. Ook wordt er aandacht besteed aan verschillen tussen docenten: waarrom zijn expert teachers effectiever dan ‘regular’ experienced teachers?
Over gespreid leiderschap
Joseph Kessels deelde met tijdens een masterclass Leren & Innoveren met de studenten onderstaande video over gespreid leiderschap. Lees ook mijn blog over dit onderwerp.
Docenten die terughoudend zijn in het gebruik van technologie
Wilfred Rubens reflecteert op een bijdrage van Terry Freedman over docenten die terughoudend zijn in het gebruik van technologie voor leren en lesgeven, en hoe je deze groep kunt motiveren om dat wel te doen. Rubens vult de adviezen van Freeman aan. De blog maakt voor mij weer eens duidelijk dat de didactische inzet van technologie niet alleen vraagstuk is van kennis en vaardigheden, maar vooral een vraagstuk van overtuigingen. Om docenten te verleiden technologie in te zetten voor leren en lesgeven dien je het te hebben over deze overtuigingen. Het veranderen van overtuigingen vraagt transformatief leren van docenten, en het is juist dit leerproces dat vaak wordt vergeten in allerlei professionaliseringsinitiatieven.
ICT en Merill’s First Principles of Instruction
Wilfred Rubens doet verslag van een workshop die hij heeft verzorgd over de didactische inzet van technologie. Hij gebruikt hiervoor Merrill’s First Principles of Instruction (pdf). Rubens heeft zijn slides ingesloten, waarin hij ook een aantal ontwikkelingen beschrijft.
Hippo Video
Een snelle screencast maken doe ik vaak met Screencast-O-Matic. Maar ik heb nu de Chrome extensie van Hippo Video geïnstalleerd. Hiermee kun je vlot een screencast maken. In de gratis versie kun je ongelimiteerd video’s tot 5 minuten maken. Dus vooral handig voor de vlotte, korte, one-take screencasts.
Olympische winterspelen
Interessant interview met Jac Orie, succescoach op de Olympische winterspelen. Hij praat over zijn schaatsindex en hoe hij data gebruikt om zijn schaatsers optimaal te laten schaatsen. Het is een mooie metafoor voor het gebruik van learning analytics en evidence informed onderwijs. Bijzonder om te horen hoe hij zijn index gebruikt om ‘het talent’ van Carlijn Achtereekte te plaatsen.
En om in het thema van de winterspelen te blijven. De ploegenachtervolging bij het schaatsen leverde niet het gewenste resultaat op bij de mannen. De kritiek: er werd niet genoeg getraind op deze discipline mede veroorzaakt door de structuur van het Nederlandse schaatsen, waarbij individuele professionals in verschillende ploegen rijden. Een mooie metafoor voor teamleren en dat dit echt een doorleefde visie op teamcultuur vraagt.
Meer vind je via mijn Scoop.it ‘magazines’.
Mendeley
De afgelopen weken toegevoegd aan Mendeley, for future reference:
- Romrell, D., Kidder, L. C., & Wood, E. (2014). The SAMR model as a framework for evaluating mLearning. Journal of Asynchronous Learning Network, 18(2), 1–15.
- Scherer, R., Tondeur, J., Siddiq, F., & Baran, E. (2018). The importance of attitudes toward technology for pre-service teachers’ technological, pedagogical, and content knowledge: Comparing structural equation modeling approaches. Computers in Human Behavior, 80, 67–80.
- Zitter, I., & Hoeve, A. (2012). Hybrid learning environments: Merging learning and work processes to facilitate knowledge integration and transitions (OECD Education Working Papers No. 81). OECD Publishing
- Zitter, I., Hoeve, A., & de Bruijn, E. (2016). A Design Perspective on the School-Work Boundary: A Hybrid Curriculum Model. Vocations and Learning, 9(1), 111–131.
- Akkerman, S. F., Bronkhorst, L. H., & Zitter, I. (2011). The complexity of educational design research. Quality and Quantity, 47(1), 421–439.
- Rosenshine, B. (2010). Principles of Instruction. Geneva: UNESCO-IBE.