Om concepten als ‘chi’ en ‘ji’ uit te leggen gebruikt de meester een keur aan beeldspraken. Ik vreet dat soort dingen! Gisteren werd er echter een beeld gebruikt dat me tot deze post inspireerde. Wat blijkt nu, het leren via digitale middelen is de ultieme vorm van ‘chi’ en ‘ji’!
Bij tai chi gaat het om ‘chi’ en ‘ji’. Chi is de energie die in je zit. Die chi staat in contact met hemel en aarde, met als verbinding het lichaam van de mens. Ji valt te omschrijven als de richting die je de energie geeft. Dat is een innerlijk proces. De meester vergelijkt het met een spoor waar je een trein over heel laat rijden. Het spoor geeft de richting, is ji. De trein die je er over heen laat rijden is de energie, chi. Als er geen ji is, heb je niet zoveel aan je chi, als er geen chi is, heb je geen ji nodig. Als amateur-projectenman vind ik dit al mooie beelden om je projecten te evalueren en te sturen.
Ji, de richting, is altijd eenduidig. West, oost, noord, zuid. Naar voren, naar achteren, omhoog, omlaag. Vergelijk het met zeilen op een boot. Je vaart en koers! Chi werkt anders, moet zich aanpassen aan de natuur. Je kan met je boot wel naar het westen willen zeilen, maar als de wind verkeert staat, zal je toch moeten kruisen. Het doel blijft wel hetzelfde. Ik kan er zo rustig van worden, dit soort beelden.
Chi en ji moet je trainen. De meester vergeleek het met het sturen van een brief. De inhoud van de brief is de chi. De manier waarop de brief verstuurd wordt is de ji. In het begin is het best lastig, de brief wordt verstuurd met de postkoets. Maar na training gaat het veel beter. Je innerlijke kracht is steeds beter in staat om die energie te versturen. De brief wordt al gauw met de auto verstuurd. Je innerlijke kracht is het sterkst als de brief via de e-mail wordt verstuurd. Toen moest ik grinniken. Het versturen van een e-mail als ultieme vorm van innerlijke kracht om je energie te versturen.
Aan iedereen die zich bezig houdt met leren en technologie in het onderwijs: ga door met wat je doet! Leerlingen die goed kunnen werken en leren met behulp van ICT, zijn niet alleen beter voorbereidt op de steeds complexer wordende maatschappij van de 21e eeuw, maar zijn ook beter in staat om hun kennis en creativiteit, hun chi, te delen met anderen. De kennis laten stromen, vlak leren, met als doel dat zij en anderen er beter van worden. Web 2.0 als de ‘ji’ van de ‘chi’. Chi 2.0.
En sluit af….
Foto: le niner @ Flickr