Deze week verscheen van EDUCAUSE Learning Initiative 7 Things You Should Know About the 2018 Key Issues in Teaching and Learning. ELI has surveyed those involved with teaching and learning in higher education to take the pulse of the group about what’s most exciting, pressing, consequential, and relevant met betrekking tot technologie in het (Amerikaanse) onderwijs. Ik ben benieuwd.
1. Academic Transformation
Het onderwijs is aan flinke veranderingen onderhevig. De doelgroep van het hoger onderwijs wordt steeds diverser en vragen om onderwijs op maat. Het onderwijs ontwikkelt steeds meer initiatieven om aan deze wensen te voldoen, door de mogelijkheden van technologie te benutten en samenwerkingen aan te gaan met de overheid en het bedrijfsleven. Studenten kijken verder dan price and prestige, en zoeken onderwijsprogramma’s die het beste aansluiten bij hun situatie.
Het hoger onderwijs in Nederland heeft ook te maken met een groeiende vraag naar gepersonaliseerd leren en maatwerktrajecten, alles in de context van leven-lang-leren. Flexibilisering van onderwijs is een belangrijke trend in mijn hogeschool. Dat vraagt een nauwe betrokkenheid van het werkveld, nieuwe educatieve partnerschappen. Hoewel dat besef nog moet neerdalen.
2. Accessibility and Universal Design for Learning
Universal Design gaat uit van het ontwerpen van onderwijs voor iedereen, ongeacht leeftijd, achtergrond en handicap. Leeromgevingen die voor iedereen toegankelijk zijn. Rekening houden met verschillen, mogelijkheden en voorkeuren. Lees hier over de zeven principes van UDL. Dat vraagt om technologie die toegankelijk is voor iedereen, het ontwerpen van leermiddelen die toegankelijk zijn voor iedereen en docenten die dat kunnen.
3. Faculty Development
As colleges and universities reimagine the student learning experience, we must also reimagine the faculty development experience. Er is behoefte aan een veilige leeromgeving waar docenten gezamenlijk over onderwijs praten, kennis delen, gezamenlijk ontwerpen, experimenteren en evalueren.
Herkenbare ontwikkeling. Ik denk aan teacher design teams en Lesson Study. Ik denk aan de proeftuinen die binnenkort starten op mijn hogeschool, waar docenten aan curriculumvernieuwing kunnen doen door het uitvoeren van innovatieve experimenten. Dat vraagt een klimaat van vertrouwen, een klimaat waar met en van elkaar kunt leren (van fouten).
4. Privacy and Security
Een actuele ontwikkeling in het hoger onderwijs, ook in Nederland. Regelgeving ten aanzien van datagebruik en privacy. Every user has a responsibility to understand the data they use, the context in which they use the data, appropriate protection for the data, and the requirement to report misuse of data.
5. Digital and Information Literacies
Literacy is the ability to find, evaluate, select, use, and create something. Er wordt een trend beschreven dat studenten toegerust moeten worden met vaardigheden en leerstrategieen die ze voorbereiden op een toekomst met banen die nog niet bestaan. Over deze generieke vaardigheden, vaak met het etiket 21st century skills, wordt genoeg gedebatteerd in Nederland. Over studenten opleiden voor niet bestaande beroepen heeft Paul Kirschner een rapport geschreven.
Het is logisch dat deze gedigitaliseerde informatiemaatschappij basis ICT-vaardigheden, informatievaardigheden en mediawijsheid vraagt van haar burgers. En dat deze vaardigheden niet zo vanzelfsprekend aanwezig en ontwikkeld zijn bij jongeren. Deze focus ontbreekt bij de tekst van ELI.
6. iPASS
Integrated planning and advising for student success. Het hoger onderwijs richt zich op het bevorderen van studiesucces. En technologie in de vorm van learning analytics kan helpen om de ontwikkeling van studenten beter te volgen. With the people in mind.
7. Instructional design
Het ontwerpen van responsive and effective learning experiences is een vraagstuk geworden van een multi-disciplinair team met kennis en vaardigheden ten aanzien van leren en lesgeven, ontwikkeling van digitale leermiddelen, data-analyse, projectmanagement en evaluatie van onderwijs. Dat vraagt samenwerking van verschillende experts, binnen en buiten de grenzen van de onderwijsinstelling.
Download hier de PDF.